C.J. Tudor- De Krijtman

Recensie


Titel: De Krijtman
Auteur: C.J. Tudor
Uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers
Verschijningsdatum: 30 januari 2018
Genre: Thriller


Gelezen voor: mijzelf en weer genoten!








Beste lezers,

Het boek De krijtman maakte mij erg nieuwsgierig. In een recensie uit de krant werd het boek werkelijk afgemaakt. Je vraagt je dan als lezer af..wat is er gebeurd? En dat maakt weer extra nieuwsgierig. Ik proefde eraan en ik smulde..en zat zo direct in het boek, dat ik werkelijk niet kon stoppen. Het is het genre en de schrijfstijl waar ik erg van hou. Maar nog meer eigenlijk..de sinistere sfeer en niks blijkt wat het is. Plottwisten "all over the place" .
Het is jammer dan het uit is.

Samenvatting


Als Eddie 12 jaar is, heeft hij een fijne vriendengroep om zich heen. Metal Mickey, Fat Gav, Hoppo en Nicky-zonder-bijnaam. Want deze laatste is een meisje. Ze vloekte als een jongen en kan net zo goed vechten als de jongens. En dan Eddy Munster zelf. Al de vrienden hebben een bijnaam en wonen in een "small creepy Wiltshire town". In Zuid-West-Engeland.  Ze kwamen de meeste zaterdagen bij elkaar en bedachten het spel met de Krijtmannetjes. Volgens Eddie begon het allemaal op de avond van de kermis. "Op die avond was niets normaal", volgens Eddie. En kreeg het Waltzer-meisje het ongeluk. Hij hielp meneer Hollaron en ze redde samen haar leven. Vanaf die dag werd alles anders en kwamen de Krijtmannetjes in het leven van Eddie. Het tekenen van de krijt mannetjes was een soort onderlinge code voor de groep. Maar dan verschijnen er overal Krijtmannetjes net voordat er verschrikkelijke dingen gebeuren. En leiden de mannetjes de groep naar het bos en het vermoorde meisje. 
Dan lezen we over Eddie nu 30 jaar later. Hij denkt dat het allemaal achter de rug is. Hij is nu leraar en krijgt in de post een verrassing: een krijtmannetje en een stukje krijt. En het drama wat hij liever wil vergeten, komt weer allemaal  boven drijven. Wat is daar de bedoeling eigenlijk van?

¶ Hij keek me aan, en iets in die bleke, grijze ogen legde me het zwijgen op. ‘Stond je daarnet naar haar gezicht te kijken, Eddie?’ Ik opende mijn mond, maar wist niet wat ik moest zeggen en begreep niet waarom hij niet meer zo vriendelijk klonk.¶



De elementen

De cover trok mij zeker als eerste aan. De titel is boeiend te noemen. De hoofdpersoon Eddie vertelt vanuit de ik-vorm. Hij vertelt over vroeger (1986) en over nu ( 2016).  In vlotte zinnen lezen we over Eddies leven en wat hij allemaal meemaakt in de zomervakantie van 1986. Hij ontmoet de heer Halloran, een beetje zonderling figuur. Door hem komt hij in aanraking met de Krijtmannetjes. Vanaf dat moment is niets meer hetzelfde. 


¶ En toen klonk er een enorme donderslag boven ons en vielen de eerste druppels.
Dat was geloof ik voor het eerst dat ik begreep dat alles van het ene op het andere moment kan veranderen. Dat alles wat we als vanzelfsprekend beschouwen, zomaar kan zijn verdwenen. Misschien dat ik het daarom pakte ¶


Mening

De Krijtman is een spannende thriller, die qua opbouw goed in elkaar zit. Vanaf het eerste blad neemt Eddie je mee naar zijn wereld..zo het boek in. Een aantal details zijn sinister en creepy. Een beetje Stephen King zou je kunnen zeggen. Er hangt een beetje spanning rondom de vertelsels..die mysterieus zijn en ook spookachtig. Voldoende gedoseerd zodat het fijn leesbaar blijft.

De auteur

Tudor heeft hiermee een prachtig eerste boek geschreven, terwijl ze al 10 jaar schrijft. Ze heet ook liever "Caz". Haar debuut werd uitgebracht in meer dan 30 landen. Tijdens het schrijven was ze honden-uitlaatster van wel 20 honden. Het idee van de krijtpoppetje kreeg ze van haar dochter, die op een middag met krijtjes speelde. In de avond bij maanlicht zagen deze poppetjes er erg creepy uit zo op de straatstenen en het idee kwam in haar hoofd borrelen. Het tweede boek is al af en ze is nu zelfs bezig in haar derde boek. Ik hou erg van deze Tudor-stijl, veel dingen zijn niet wat ze lijken. Alles in goede balans met plottwisten. zeker aan het einde.

Voor meer info over het boek, is er een leuk filmpje op youtube: https://youtu.be/pjtpOECs0bc


Gewaardeerd

ik geef het 5 sterren, want ik hou erg van deze schrijfstijl. En wacht dan ook nu al..op het 2e Tudor-boek. En wacht al op de deurmat!

Fijne dag en groeten,

Annette Overvoorde
Birdy's Boeken

  



Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

De Camino - Anya Niewierra - De recensie

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.