Special: Santa Montefiore

Birdy's Books & Hero's:

Santa Montefiore







Beste lezer,

Een van mijn favoriete auteurs is: Santa Montefiore. Zij schrijft mooie romans en heeft al een hele reeks op haar naam staan. Tijdens de 
libelle Zomerweek 2016 heb ik haar ontmoet, ik won de Meet & Greet en kreeg 2 boeken kado. De eerste die ik las van haar hand was Valentina's laatste reis. Daarna las ik het vervolg. En De dochter van de Imker kreeg ik kado van mijn dochter. Deze vond ik ook heel bijzonder. Inmiddels heb ik bijna alle Santa-titels bij elkaar verzameld. 

Eerst meer over Santa:


Santa Montefiore is op 2 februari 1970 geboren als Santa Palmer-Tomkinson. Ze is een Britse schrijfster. Haar vader vertegenwoordigde in 1964 het land, tijdens de Olympische Winterspelen. En haar familie is al 30 jaar bevriend met prins Charles. Voordat ze Spaans en Italiaans studeerde aan de Universiteit van Exeter, werkte ze een jaar op een Argentijnse ranch. Voordat ze terugkeerde naar het Verenigd Koninkrijk, woonde ze in de jaren negentig jarenlang in Buenos Aires. Vier van haar boeken spelen zich af in Argentinië.


Ze is getrouwd met auteur en historicus Simon Sebag Montefiore, met wie ze twee kinderen heeft.





Valentina's laatste reis

Valentina's laatste reis las ik op vakantie, als Libelle Bookazine. Het verhaal staat mij nog steeds bij...

Alba Arbuckle heeft het gevoel dat ze vastzit. Dat gevoel wordt sterker wanneer ze een portret vindt van haar overleden moeder Valentina, die ze nooit heeft gekend. Nooit heeft haar vader iets willen vertellen over haar moeder en haar stiefmoeder reageert zo mogelijk nog vijandiger op haar vragen. Met de hulp van haar beste vriend Fitz komt Alba iets meer te weten over haar moeder, maar ze besluit dat ze het hele geheim wil ontrafelen. Ze reist in haar eentje naar Incantellaria, het dorpje aan de Baai van Napels waar haar moeder vandaan kwam en waar Alba stukje bij beetje achter de waarheid komt.

Na het lezen

..deed ik het boek met een grote zucht dicht. Ik leefde erg mee met de hoofdpersonen. Met name met Alba op haar woonboot. Ik hou erg van varen en boten. En leefde helemaal mee, met het verhaal. Alba vindt een portret van haar moeder Valentina, die ze nooit heeft gekend. Ze zet alles op alles om de waarheid te achterhalen en reist af naar Italië. Daar komt ze achter de waarheid. Het is een heerlijk feelgood-familiedrama.

Gewaardeerd

het boek krijgt 5 sterren. Het verhaal blijft mij nog steeds bij.







In de schaduw van het palazzo

Een mooi vervolg op Valentina's laatste reis is In de schaduw van de Palazzo. Het verhaal wordt hierdoor mooi afgerond.

Het verhaal

Luca Chancellor beseft op een dag dat zijn leven leeg is: zijn huwelijk is voorbij, hij ziet zijn twee dochtertjes nauwelijks en zijn veeleisende baan is niet echt bevredigend. In de hoop meer betekenis aan zijn leven te kunnen geven vertrekt hij naar Italië, naar het liefdevol gerenoveerde palazzo van zijn ouders.

Maar het leven aan de zonovergoten kust van Almafi is niet zo vredig als Luca had verwacht. Het palazzo is gevuld met de excentrieke vrienden van zijn moeder en met geesten uit een duister verleden. Hij ontmoet een mysterieuze vrouw en een klein jongetje dat een ongelofelijk geheim met zich meedraagt. Als Luca een gewelddadig mysterie begint te ontrafelen wordt hij gedwongen om zijn grootste angst onder ogen te zien.

Na het lezen

..wauw. Wat een mooie afronding. Het familieverhaal is nu geheel afgerond.
Toch bleef het eerste verhaal mij meer bij.

Gewaardeerd

 5 sterren voor dit vervolg.






De dochter van de Imker

Voor moederdag 2017 kreeg ik De dochter van de Imker. Ik heb er ontzettend van genoten.

Het verhaal

1937. De jonge Grace Hamblin trouwt met haar jeugdliefde Freddie, maar intussen koestert ze heimelijk een vurige liefde voor een knappe aristocraat van wie ze weet dat hij nooit van haar zal zijn. Als Freddie acht jaar later uit de oorlog terugkeert als een gebroken man die bovendien een groot geheim met zich meedraagt, loopt het huwelijk stuk.1973. Trixie Valentine is verliefd op Jasper, zanger van een Britse rockband die de zomer doorbrengt op het kleine eilandje bij de kust van Cape Cod waar Trixie is opgegroeid. Gefrustreerd door haar beschermde, geïsoleerde jeugd vat Trixie het plan op er na de zomer vandoor te gaan met haar geliefde. Ze wil niet zo worden als haar moeder Grace, die sinds ze haar man Freddie heeft verlaten tuiniert voor de rijkere eilandbewoners. Ze snapt niets van haar moeders obsessie met bijen en verlangt naar een groots en meeslepend leven. Tot ze erachter komt dat de zwijgzame Grace een pijnlijk verleden met zich meedraagt.

Na het lezen

..sloeg ik het met een zicht dicht. Opnieuw een boek met een groot geheim dat wordt onthuld. Mooi meespelend en boordevol romantiek. en echte Montefiore!

Gewaardeerd

Ook deze krijgt van mij 5 sterren.





De laatste roos

Meestal schreef Santa Montefiore een enkel te lezen boek. Maar ..daar kwam verandering in, toen zij begon met de kastelen-trilogie. Deel 3 mocht ik, samen met 4 anderen, lezen via de facebookgroep "Libelle Leest". Een stukje uit mijn recensie verscheen in het weekblad Libelle, gezien daar een special van dit boek in verscheen. 

De titels van de trilogie zijn
*De vrouwen van kasteel Deverill.
*Als de Rododendron bloeit
*De laatste roos van de zomer.

Het is werkelijk een prachtige trilogie. En de benaming "simpele roman" wat ik wel eens voorbij zie komen is echt een understatement. Tevens is het geven van een review of recensie echt meer dan 5 zinnen waardig. Om tot de kern te komen, moet er echt iets over geschreven worden. Mooie thema's komen voorbij. En ook mooie verhalen over toen. Want "toen"en heden" komen vaak samen in de boeken van Montefiore. Familiedrama's en feelgoodstories staan centraal.

Het verhaal, van deel 3


Het magistrale drieluik over de Deverills van Santa Montefiore is nu compleet, met dit deel 3. 

Ondanks alles wat ze in het verleden hebben gedeeld, botsen de drie vrouwen van Deverill telkens weer als het gaat over de toekomst van hun geliefde kasteel. Intussen wordt Kitty’s leven op zijn kop gezet als haar vroegere geliefde terugkeert uit Amerika met zijn vrouw en kinderen, en ze ontdekken dat hun levens wel veranderd zijn maar hun gevoelens niet. Hebben ze de kracht om elkaar te weerstaan, of zetten ze alles op het spel voor een paar gestolen momenten samen?
En er bloeit nóg een liefde op die alles oneindig veel ingewikkelder zal maken: Jack Deverill is verliefd geworden op een mooi Amerikaans meisje dat hij in Dublin heeft ontmoet.
Ze is in Ierland om haar biologische moeder te -zoeken en hij is vastbesloten haar ten huwelijk te vragen, zich niet bewust van het drama dat hij daarmee over zich afroept. Iemand zal de kluwen van geheimen en misverstanden moeten ontrafelen, wil er ooit rust komen op kasteel Deverill…

Na het lezen

Santa Montefiore heeft met dit sluitstuk van de Deverill-saga opnieuw bewezen dat zij de ware “koningin” is van de kasteelromans. Ze weet te boeien tot het laatste blad, door haar prachtige, meeslepende en uitgebreide vertelkunst.
In deze serie staan de vrouwen van het kasteel centraal. Hoe heerlijk kan zij een roman schrijven, over het “vroeger” met Maggie en het “nu” met Martha en JP. En hoe deze prachtige verhaallijnen prachtig samenkomen. In een prachtig ontroerend einde.

Waardering

5 sterren, met ontroering sloeg ik het dicht. 


Tot zover deze special.
Ik zeg..gewoon in beginnen. De boeken zijn echt prachtig!

hartelijke groeten,

Annette Overvoorde
Birdy's Boeken






  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

De Camino - Anya Niewierra - De recensie

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.