De boekenstapel van de maand september 2018

Bookhaul September 2018


De maand september had regen en ook wat zon, en dat was mooi. Toch tijd voor mooie boeken.





Beste lezers,

Wat een stapel was het weer in september, al dat moois..dat moest gelezen! Wat natuurlijk een grapje is hoor. Want eind september sloeg de griep toe, zo niet fijn! Afijn, kijk je mee, naar de boekenstapel van september??  

1. Tamara Haagmans- Ctrl Alt Delete


Tamara Haagmans (1980) wilde altijd al “iets” met schrijven doen. Ze schreef al haar hele leven maar het begon pas serieuze vormen aan te nemen toen ze mee ging doen aan schrijfwedstrijden. En volgens mij is ze toen niet meer gestopt. Dit boek was mijn eerste kennismaking met haar schrijfsels. En oef, daar kreeg ik zeker geen spijt van. De beide jonge mensen uit dit verhaal willen heel graag hun doelen halen. Hard werken is hen niet vreemd. Als ze elkaar tegenkomen, lopen ze liever hard weg. maar door een drama of noem het noodlot, moeten ze wel samenwerken ..hoe loopt dit af? 
Klik hier voor de recensie. 

2. Anneliese MacKintosh - Stervensgelukkig

Soms is een boek al mooi door de cover, en zo ook dit boek. Een mooie cover schittert tegen je aan. En dan moet het verhaal nog komen. De flap leest goed, dus ja..daar ga je dan. En dan is het begin al een beetje out of the ordinary. Een soort dagboek-stijl. OK, dacht ik nog. Maar verder kwam mijn positieve inslag niet. Kortgesloten, die viel gewoon tegen.
Klik hier voor de recensie.

3. Maxime van der Ploeg- Tranen van een militair

Maxime van der Ploeg mailde mij, met haar verhaal. Een mooie boy-meets- girl, met een klein beetje van The English patient. Dat verhaal vloog er met een vleugje doorheen. Neem dit niet te letterlijk, maar het had een beetje iets weg, van een eerder verhaal of film.  Als Yara 3 jaar geleden haar geliefde verliest op missie, is ze nog niet echt toe aan een nieuwe liefde, of toch wel?  
Klik hier voor de recensie.

4. Loes den Hollander-  Mij zie je niet

Sommige thema's lees ik niet graag of sla ik dan ook over. Met dit idem dito: pesten zelfmoord. Dat zijn geen grappige zaken. Maar toch werd mijn nieuwsgierigheid steeds groter. En begon ik er toch aan. Het was heel anders dan ik dacht. Een gebroken moederhart, wraak en geslepen plannen hebben de boventoon. Maar er zit ook wat humor verscholen en dat is toch wel een mooi detail. De smaken verschillen nogal, maar ja dat heb je met eten ook. En ik..ben er helemaal van onder de indruk. Dus "het smaakt" mij dus! (Beetje rare uitspraak met dit thema, maar ik hoop dat je mij begrijpt!). Waarom ik dit thema niet graag lees, kan je onderaan mijn blog te weten komen.   
Klik hier voor de recensie.  


5. Joanne Carlton- Hart-Slag, vd blogtour in oktober 


Joanne Carlton is een alias, voor Sandra J. Paul. Zij schrijft Young Adult thrillers en jeugdboeken. Dit boek Hart-Slag gaat over 2 hartvrienden Sam en Jasper, die door een dramatische gebeurtenis al in hun jeugd, samen zijn en vrienden werden. De vriendschap wordt alleen maar sterker, als zij slecht nieuws krijgen en Jasper maar 1 wens heeft: zijn grote droom najagen en op het podium staan.  
De recensie moet nog online komen, want deze wordt per 5 oktober gepost. 


6. Gangsterschool- blogtour kidsblog

Het leuke kidsboek Gangsterschool gaat over Millie en Charlie, die door hun beroemde ouders, naar deze befaamde school worden gestuurd: de gangsterschool. De school voor meesterboeven en gangsters. Of Millie en Charlie het daar leuk hebben..dat lees je later in mijn recensie! 



7. Verhalenbundel Scherven hebben geluk- Harm Stapert


Schrijver en dichter Harm Stapert, Waterman, kwam in 1953 ter wereld tijdens de watersnoodramp in Zeeland. Fries van geboorte, woonachtig in de stad Groningen. Combineert zijn werk als leraar op een school voor praktijkonderwijs (PRO) met het bezorgen van post. Schrijft van jongs af aan gedichten en verhalen, die eerder in Nederlandse en Vlaamse tijdschriften en bloemlezingen verschenen. De verhalenbundel is een verzameling van 19 verhalen, die allemaal over "de mens" gaan. Ik moest er even aan wennen. En begreep neit alle verhalen direct. Een recensie volgt nog.


8. Annerieke de Vries- Sluipwesp

Het leuke van het lezen van manuscripten is, dat je al een tijd voor publicatie een verhaal mag lezen en hierop kritiek mag geven. Of complimenten mag geven. Zo ook bij deze. Dit verhaal bleef gewoon door mijn hoofd "zoemen", mooi gevonden al vind ik het zelf, want de sluipwesp zoemt letterlijk het verhaal in. brr. Het is de schrijfstijl en de mooie zinnen, die beklijven. De persoon Maud, die een beetje "anders" is, en toch ook weer niet. Niet alleen de sluipwesp, maar ook de ex-man van Maud geven je als lezer de kriebels. Ja, genoten van dit boek.
Klik hier voor de recensie.



9. Atie Vogelenzang- Uit het niets

Nog een Crime Compagnie-boek. Barbara woont een tijd met Rafael, haar held. Na Parijs, werd niets meer hetzelfde. Ze heeft even een pauze nodig in deze relatie. Ze komt op een dag de woning binnen, de poes die altijd dichtbij is, is nu weg. Dat is al vreemd. Ze doet altijd haar jas uit, maar nu niet. Ze zet de boodschappen op de grond, en gaat op zoek naar poes. Een maal in haar slaapkamer..geen poes. Dan draait ze zich om en daar staat iemand, met een hoody, dus onherkenbaar. En hij valt haar direct aan. Ze zakt in elkaar en wordt wakker in het ziekenhuis. Wat gebeurde daar? En waar is Rafael? Mooi verhaal, beetje bijzonder eigenlijk. 
Klik hier voor de recensie. 


Zo, nu snel op naar de boeken voor de kinderboekenweek!


Hartelijke groeten,
Annette Overvoorde

Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.

De Camino - Anya Niewierra - De recensie