Heleen van den Hoven- Het Carpa Complot

Recensie


Titel: Het Carpa Complot
Auteur: Heleen van den Hoven
Uitgeverij: De Crime Compagnie
Genre: Thriller
Uitgave: Juni 2019

Allereerst bedankt Uitgeverij De Crime Compagnie & Vrouwenthrillers.nl voor dit ebook.




Birdys Boeken



Beste lezers,

Deze cover pakt je helemaal in. Kon dit boek mijn verwachtingen ook waarmaken? 

De auteur aan het woord

Alles wat met boeken te maken heeft, doe ik graag. Lezen, schrijven en vormgeven. De laatste paar jaar heeft schrijven de overhand gekregen. Dit jaar (2019) verschijnt mijn thriller Het CARPA Complot bij De Crime Compagnie. Daarnaast ben ik boekmaker, dat wil zeggen dat ik mensen help hun eigen boek te publiceren. Daarbij is typografie vaak een ondergeschoven kind. Ik ben een echte omnivoor wat lezen betreft. Bij het schrijven (en vormgeven) heb ik me aanvankelijk tot kinderboeken beperkt. De laatste jaren werk ik onder de naam Helen Dool aan een serie romans voor volwassenen en jong volwassenen.


¶Heel de wereld zal van ons horen, had op zijn beeldscherm gestaan, nog maar een paar weken geleden. Hij voelde zich een winnaar en was overtuigd dat hij met iets groots bezig was.¶

Het verhaal

'Hello, we are looking for highly intelligent individuals.'

Aanvankelijk lijkt CARPA 3521 een speelse manier om sollicitanten te werven met puzzels op het internet. Anja's broer, Geus, laat zich graag uitdagen en al snel is hij door de eerste ronde heen. Maar wanneer hackers een sluis overnemen, beseft Anja hoe hoog de inzet is en dat haar broer in gevaar is. Maar hij niet alleen. Een winterstorm nadert. Is Nederland nog wel veilig?

De cryptische puzzels zijn mooie elementen

De cover pakt je direct in en geeft veel verwachtingen. De titel geeft op voorhand nog niets weg. Een beetje wennen is de schrijfstijl. Het verhaal over Anja is in de ik-vorm. De andere personages en dat zijn er best wat, worden beschreven in de vertelperspectief van de 3e persoon. En worden soms aangeduid als "de pr-man"of "de vrouw" of gewoon "de man". Dit leest niet echt prettig. Ik vond het ook niet zo vloeiend lezen en kwam in het begin niet direct in de lees-flow. Het leek of het verhaal een beetje op een afstand bleef dobberen, zoals de vis in de kom. De hoofdstukken worden aangeduid met speciale tekens, dit geeft een leuk effect, met name omdat een stuk van het verhaal over codes en gecodeerde/ geheimtaal gaat. Een mooie keuze.

Het verhaal gaat eigenlijk om de verdwijning van Geus, de broer van Anja. Er is een nieuws spel online en Geus is helemaal in de ban geraakt. Er volgen steeds nieuwe cryptische puzzels en dat is superleuk. Veel leuker dan studeren. Ook karakter Quint raakt geïnteresseerd. Hij is een bijzonder personage en trekt eigenlijk de aandacht door heel het boek. De zoektocht naar Geus, raakt ook Geus zijn vader. Sluizen en water waren zijn leven en er is slecht weer op komst. Waar is Geus, waar was hij mee bezig, wat gebeurt er toch, en wie of wat is Carpa? Hij wil het graag zo weten en de lezer natuurlijk ook.  


Conclusie

Carpa 3521 is een spannend verhaal, met een origineel format. Het verhaal greep mij niet direct, het is de schrijfstijl waardoor ik niet zo in de flow kwam. Het verhaal heeft veel personages en daardoor verschillende lijntjes. Het thema is echt mooi bedacht en ook wereld-echt. 

Cybercrime en de kracht van het water...zal ons zeker nog even bezighouden.


Waardering    3 sterren

Het ene verhaal pakt je direct in, waardoor je blijft lezen. Helaas was dit bij Carpa 3521 niet gelijk het geval. De codes vond ik erg leuk. Het thema is zeer bijzonder. Door de aanduidingen met "man", en sommige vage beschrijvingen  bleef het verhaal wat onpersoonlijk en bleef voor mij wazig. Het kwam niet zo dichtbij en dat is jammer. 



Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde
Birdy's Boeken
  


Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.

De Camino - Anya Niewierra - De recensie