Yvonne Franssen- Kamer 305


Recensie


Titel: Kamer 305
Auteur: Yvonne Franssen
Uitgeverij: Futuro Uitgevers
Genre: Thrillers/ Spanning
Uitgave:  11 september 2019



Allereerst bedankt Futuro Uitgevers, voor dit mooie recensieboek.  






Beste lezers,

Na het lezen van Schaduwen, had ik er weer een soort "masterchef" bij gevonden. Een auteur die je moet gaan volgen. Want talent voor taal, dat is een mooie gave. Er zijn veel auteurs en ieder zijn ding, maar toch zit er verschil in. Maar dat kan ook weer smaak zijn. En deze "proeft" weer naar een echt Franssen-suspense, dus kijk je mee? 

Over de auteur

Yvonne Franssen heeft een grote liefde voor taal, wat blijkt uit haar mooie boeken. Al sinds ze kan lezen, schrijft ze korte verhalen en versjes. Ze schreef jarenlang maandelijks een column voor een website en wist bij schrijfwedstrijden met haar verhalen diverse prijzen en publicaties in de wacht te slepen.

In 2018 verscheen haar vierde thriller 'Schaduwen'. En nu (september 2019) is er dus 'Kamer 305'.

Het drama van Kamer 305

“Pas na tweeën ’s middags werd ik weer wakker. Mijn hele wezen schreeuwde om Martijn, maar hij had niets meer van zich laten horen en wat zou ik moeten zeggen? Toch graai ik nu met wild kloppend hart naar mijn telefoon. Het appje is echter van Corine."

Hoe lang moet ik mijn nieuwsgierigheid nog bedwingen? Serieus Kim, ik maak me zorgen. Wat is er aan de hand?

Wat is er aan de hand? Absoluut een goeie vraag. Dat zou ik ook wel willen weten. Het lijkt er sterk op dat mijn minnaar zijn vrouw heeft vermoord, mijn echtgenoot heeft geprobeerd mijn moeder te vermoorden en ik ben bang dat een van mijn cliënten onderweg is om mij te vermoorden. Meer niet. Niets om je zorgen over te maken.”

In de literaire thriller Kamer 305 raken de levens van Kim en Eva met elkaar verstrengeld tijdens hun huiveringwekkende zoektocht naar het motief achter enkele mysterieuze moorden.

De elementen zijn grimmig en mysterieus

De cover is een echte blikvanger. Donker en een beetje grimmig, met opvallende letters. De flaptekst maakt al zeer nieuwsgierig. Dit boek wil je gewoon dolgraag in je boekenkast.

Dat Yvonne Franssen een grote liefde voor taal heeft was al te bespeuren in het vorige boek "Schaduwen". In deze thriller Kamer 305, zien we opnieuw meerdere personages die we stuk voor stuk apart volgen. Door de fijne schrijfstijl en heerlijk vloeiende zinnen leest deze weer net zo prettig als Schaduwen. In dit boek bespeur je als lezer een soort cadans; als de een aan het eind van een hoofdstuk uit de auto komt, start het volgende weer met wegrijden van..dat is knap gedaan. Als je hier op gaat letten, kom je al tot mooie verrassingen.  

Actueel thema

Kamer 305 draait om mysterieuze zaken rondom een actueel thema. Met 3 personages in de hoofdrol. In de vertelperspectief van de ik-persoon, begint Eva met een terugblik aan haar jeugdjaren. Dan volgen Kim en Martijn, die minnaars zijn. Als een van beide zich bedenkt, dat het zo toch niet langer kan doorgaan, blijkt de echtgenote van Martijn verdwenen te zijn. De toon is dan al gezet, de spanning neemt toe. 

Veel actie en wisseling van perspectief

Die spanning wordt goed vastgehouden door de korte hoofdstukken en de wisselperspectief. Het wisselt van Kim, naar Eva, en van Eva naar Martijn. Daarnaast heeft de "grote onbekende" ook een rol. Door de actie en wisselingen ontpopt KAMER 305 zich tot een soort puzzel. Yvonne Franssen heeft een groot schrijftalent. Naast de fijne schrijfstijl, die we al konden proeven in SCHADUWEN, zet de auteur de lezer aan om mee te gaan denken, wie het labyrint met zijn onverwachte wendingen, ongeschonden zal verlaten. En wie dit allemaal op zijn geweten heeft. Want de verdwijning van Judith was nog maar een begin. Daarna vinden er een aantal drama's plaats, die geen samenhang blijken te hebben. Al vindt Eva dit wel heel toevallig allemaal.

Conclusie

KAMER 305 is een verfijnde thriller, van hoog niveau. Door de wisselperspectief en acties die er gebeuren, blijf je bij het verhaal. De spanning wordt al snel aangetrokken, en net als bij een spannende serie is stoppen geen optie. Aan het eind van elke hoofdstuk word je getriggerd tot nadenken. Want wat hebben Kim, Eva en Martijn met elkaar gemeen? En wie steekt er zijn neus overal tussen? 


Yvonne Franssen heeft hiermee opnieuw een super-thriller het levenslicht gegeven. Ik hoop dat er nog veel meer zullen volgen, want ik ben groot fan!

Waardering
: 5 dikke Birdy-sterren .

Echt genoten, mee gepuzzeld en meegedacht. Want regelmatig zet Yvonne je helemaal op het verkeerde been!



Hartelijke groeten,
Annette Overvoorde
Birdy's Boeken


Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.

De Camino - Anya Niewierra - De recensie