Vervlogen- Marijke Verhoeven- De recensie

Titel: Vervlogen
Auteur: Marijke Verhoeven
Uitgeverij: De Crime Compagnie
Genre: Spanning/ Psychologische thriller
Uitgave: 8 juli 2021

Met dank aan uitgeverij De Crime Compagnie, voor dit mooie boek & voor het proeflezen.

Wat een magnifieke thriller is dit! Hier zit zoveel in, je valt bijna van je stoel, na het lezen van de proloog. De spanning zit al snel onderhuids. Het spel kan beginnen. De zoektocht naar antwoorden en niemand weet iets. Hoe kan dit nou toch. waar is Eleanor gebleven, deze grote zus van Claire?

Marijke Verhoeven werkte in de evenementenorganisatie voordat ze zich in 2011 volledig op het schrijven stortte. Een jaar later debuteerde ze met de thriller 'Onder invloed'. In 2015 won Marijke een schrijfwedstrijd met de erotische thriller 'Zomerhitte'. Hierna schreef ze drie delen in de Kenning-serie, boeken die zich afspelen op het fictieve Deense eiland Kenning. Marijke schrijft thrillers waarin ook een rol is weggelegd voor de nodige romantiek en, zoals in de Kenning-serie, een vleugje fantasy.

Vervlogen: Het verhaal van de grote zoektocht

Claire was 9 jaar toen ze haar zus voor het laatst zag. Het was toen 1991. Nu heeft ze een relatie met Herman, haar vroegere therapeut. De therapie en bezoekjes aan deze psycholoog waren nodig omdat Claire soms wat uit balans is. De impact van de verdwijning van haar zus is groot. Nu na 27 jaar krijgt ze een belangrijk telefoontje. Ze denkt terug aan vroeger en reist af naar Zuid Limburg. Zonder Herman. Naar de plek waar ze vroeger altijd kwamen met vader, moeder en zus Eleanor. Ze zet de zoektocht voort, die haar vader nooit heeft losgelaten. Vind ze haar zus ooit weer terug?

De elementen zijn leugenachtig en bizar tegelijk

De cover (zoals in het a4 manuscript) is heel kenmerkend voor de boeken van Marijke Verhoeven. Een meisje zit op een schommel, kijken in de verte naar de lang gestrekte grasvelden. De blauwe lucht laat de witte wolken voorbij komen.

In Vervlogen neemt Marijke Verhoeven de lezer mee naar Zuid-Limburg. Naar het hotel waar Claire vroeger altijd kwam. In de vakantieperiodes. Met haar moeder, vader en grote zus Eleanor die al echt aan het puberen was. Vooral niet-luisteren was haar hobby in 1991, tot ze verdween.

Marijke Verhoeven heeft een krachtige manier van schrijven, wat al begint bij het proloog. Een verstikkend moment. Kippenvel. (Wil je eerst rustig aan beginnen, sla dit dan eerst maar over..). Ze neemt de lezer direct mee naar Zuid-Limburg. En laat ook haar favoriete land Denemarken niet onvermeld. Het spannende en turbulente verhaal van Claire wordt verteld in de ik-vorm. Zo komt dit personage dichtbij de lezer en kan je haar goed volgen, ook qua gedachtes en overwegingen die ze maakt. Wat meer diepgang geeft, zijn de flashbacks. De wissel van perspectief geeft meer dimensie en spanning.

Sterke en ook gemene karakters vormen het verhaal

Claire maakt als hoofdkarakter veel mee. De vermissing van haar zus vormt haar en zorgt er voor dat ze verandert als ze opgroeit. Het stille meisje dat graag tekent is verdreven. Een rebelse tante komt soms naar voren. Tijdens de reis naar Zuid-Limburg laat ze ook een andere kant zien. Dat is erg mooi qua ontwikkeling.

De moeder van Claire is een karakter op zich. Zij heeft een flinke impact in het leven van Claire. Tenminste dat probeert ze nu nog. Zodra Claire vertrekt uit Groningen en ook haar vriend gedag zegt, schroomt moeder zich niet om direct zich hiermee te bemoeien. Claire heeft maar 1 missie; de zoektocht voortzetten en laat zich niet weerhouden.

De thriller Vervlogen bevat verschillende lagen en thema's. We lezen over Claire en Eleanor, de relaties van Claire, het grote gemis, de impact die dit heeft in de familie, het verdriet dat een groot gat slaat in ieder's hart en ook de raadsels en leugens die stap voor stap bekend worden. Voor de trouwe fans van Marijke Verhoeven, is dit weer een echte "Verhoeven".  Je proeft het al snel. De snelheid, zaken van vroeger en nu, raadsels en een piepje mystiek. Daar is waar de lezer voor komt en de verwachting wordt zeer rijkelijk beloont in deze top-thriller!

Vervlogen is een echt "Marijke Verhoeven-thriller-topper". een waar spektakel van grote hoogte. Een waar feestje om te lezen. Bij het proloog zit je al rechtop. Het is direct verstikkend qua sfeer en de kippenvel is aanwezig. Dan een mooie opbouw, Claire die op het toneel verschijnt. Een terugblik naar het jaar 1991 die voor Claire best pijnlijk moet zijn, want dat jaar is zo cruciaal geweest voor velen.

Vervolgens kom je als lezer terecht in een meeslepend relaas en met het proloog in ogenschouw nemend, wil je alleen maar doorlezen. De reis door het boek geeft vele twisten en doodlopende wegen, maar deze reis is echt magnifiek en heeft een directe magnetische aantrekkingskracht. Je wilt alleen maar doorlezen, al gaat het door tot in de late uurtjes!

Waardering  5 sterren

Vervlogen is echt magnifiek en geeft een mysterieuze reis met vele twisten en doodlopende wegen en heeft een directe aantrekkingskracht op de lezer!

Marijke Verhoeven op haar best! Een topthriller en een waar feestje om te lezen.