Recensie: Sandra J. Paul- De verdwenen burcht- De recensie voor de blogtour

Titel: De verdwenen burcht

Auteur: Sandra J. Paul

Uitgeverij: Hamley Books

Genre: Jeugd/ vanaf 15 jaar

Uitgave: Oktober 2021

Met dank aan uitgeverij Hamley Books, voor dit recensieboek.

Sandra J. Paul is een talentvolle Vlaamse auteur op meerdere vlakken. Ze schrijft onder de pseudoniem Joanna Carlton mooie YA's met name in het Engels.  Persoonlijk kan ik erg genieten van de Young Adult- en ook de Psychologische thrillerverhalen van deze veelzijdige auteur. Dit verhaal gaat over Quinten. In dit boek is hij 14 jaar en het verhaal gaat verder...waar het vorige eindigde.

Het 4e serieboek over Quinten

Kraaidorp is een rustig en vredig dorp dat in het midden van velden ligt. Binnenkort vieren de inwoners de vierhonderdste verjaardag van het dorp. Iedereen is druk bezig met het organiseren van de festiviteiten. Tot een heksenjager verschijnt, die beweert alles af te weten van een heks die ooit in Kraaidorp leefde. Haar naam was Colette Zwart, en ooit was ze onsterfelijk. Volgens een legende ligt de bron van Colettes zwarte magie verborgen binnen de muren van een burcht die vierhonderd jaar geleden spoorloos verdween. Degene die de bron vindt, wordt de machtigste mens ter wereld. Het verhaal van de heksenjager zet het hele dorp op zijn kop. Angst treedt op. Daarom besluit de veertienjarige Quinten om in het grootste geheim op te zoek te gaan naar de mysterieuze burcht, zonder te beseffen wat hij daarmee aanricht.

Mijn leeservaring

De cover past echt mooi bij de eerdere delen. Het geeft een beetje sinistere sfeer, een donkere lucht, vogels en een oud gebouw. Wat heeft dat te betekenen?

Voor de 14-jarige Quinten heel veel. Hij is in de eerdere verhalen aan het struggelen met Colette, zij is een donkere heks.  Op zoek naar het eeuwige leven.  De plek Kraaidorp waar Quinten woont schijnt voor haar heel belangrijk te zijn. Quinten daarentegen, wil een gewoon leventje; lekker naar school, met zijn vrienden samen zijn en het liefst geen ingewikkelde zaken.

Helaas gaat het niet altijd zoals Quinten het graag zou willen. Al heel snel komt hij in contact met een heksenjager. Het moet niet gekker worden. Zijn vader jaagt hem al snel weg. Wat moet deze man van Quinten? En waarom droomt de jongen zo vaak van zijn verdwenen moeder?

Net als in de eerdere delen is de schrijfstijl heel duidelijk en ook makkelijk leesbaar voor de jongeren. Persoonlijk moest ik even wennen aan een serieboek. Deze verhalen over Quinten zijn makkelijk te volgen en erg leuk voor de avonturiers onder de jonge lezers. Voor Quinten worden steeds meer dingen duidelijk. Wat wil de heks Colette en waarom is ze aanwezig in Kraaidorp.

Veel thema's en leuke nieuwe personages

Er zijn veel thema's verscholen in dit boek. Zo lezen we over een verdwenen moeder, magie en een duistere heks die Colette heet. Hou je van magie en duistere zaken, dan zit je helemaal goed bij deze spannende serie met Quinten in de hoofdrol. Het is een nieuw en spannend avontuur met een heel bijzonder einde.

Waardering  4 sterren

Mooi verhaal, veel spanning, iets minder actie dan de eerdere boeken. Bijzonder einde. Wat je mogelijk niet zo verwacht.

Persoonlijk vind ik spanning en magie wel leuk. Die is weer goed aanwezig in dit 4e deel. De manier waarop de heks in de eerdere boeken aan haar krachten en dus lange levens komt, wat minder.