Recensie: Lara Reims- Water

Uitgeverij: Hamley Books

Genre: Young Adult

Uitgave: 16 Maart 2021

Met dank aan de uitgeverij: Hamley Books!

Lara Reims is een ware verhalenverteller en ze houdt van de toekomst, technische snufjes en ook bijzondere "lenzen". Kijk je mee?

De inhoud

Lizzie is 14,5 jaar en zit op een eiland, op een kostschool. Daar probeert ze bij te komen van de gebeurtenis die het afgelopen jaar voor haar verpest heeft en haar bij haar ouders heeft weggejaagd. Maar dan gaat het eiland op slot. En offline. Alleen mensen met het goede paspoort mogen blijven, de rest wordt eruit geknikkerd. Lizzie heeft niet het goede paspoort. Maar op school is ze veilig, omdat ze nog geen zestien is. Tot één van haar klasgenoten haar geheim blijkt te kennen.

Dan vindt Lizzie die koffer. De zee werpt hem haar zo in de schoot. Er zit een chip, die op een onbegrijpelijke manier met haar hoofd lijkt te communiceren. Iemand vertelt haar dat ze weg moet van het eiland, zo snel mogelijk. Lizzie vlucht. Maar de wereld van vroeger blijkt niet meer te bestaan. Alles staat op zijn kop. Lukt het Lizzie om weer een thuis te vinden?

Het nieuwste boek van Lara Reims is een mooie hardcover-versie. De kleur blauw valt goed op, er is water zichtbaar en ook de titel heet: Water. Hoe kan het ook anders. Wat heeft Lara Reims voor de lezer in petto?

Bij het openslaan van het boek zien we een mooie zwart witte tekening van een ruwe zee. Hoge golven met witte kopjes. Een donkere lucht hangt daar boven. Elk hoofdstuk start met sierlijke letters en hier en daar heeft zo een mooie tekening van een golf.

Het 1e hoofdstuk heet "Storm". Hoofdkarakter Lizzie London staart naar een ruwe zee. Ze staat op de rotsen, de golven komen en gaan. Door de zee en de zeelucht voelt ze hoe ze kalmer wordt. Haar moeder zei altijd "Als je zo boos wordt, moet je denken aan een plek waar het kalm is. Zoek de rust op ". Maar haar moeder is er nu niet.

In de vertelperspectief van de 3e persoon neemt Reims ons mee naar de wereld van Lizzie. die is best complex te noemen. Als kind van Expat-ouders heeft ze al vele landen bezocht. De laatste reis van Azië naar Parijs zou iedereen blijdschap moeten brengen. Haar vader in zijn zoektocht naar kunst en haar moeder die iets heel bijzonders doet. Haar moeder is vaak van huis en heeft het erg druk met haar belangrijke functie. In Parijs had ook Lizzie het naar de zin, totdat dat ene momentje.

Nu ze eenmaal op de deftige kostschool zit, wil ze dit drama het liefst vergeten. Haar klasgenoten zijn wel erg nieuwsgierig, maar ze vertelt hen niets. Als het eiland geïsoleerd lijkt te worden, doet Lizzie een belangrijke vondst. Het heeft iets te maken met lenzen. Een soort van rode draad in de boeken van Lara Reims. Het avontuur is begonnen.

Lara Reims heeft al vele titels op haar naam staan. Haar werk staat garant voor spanning, futuristische snufjes en snelle techniek die uit de toekomst komt. De serie van Remi is hier een voorbeeld van. Maar, dacht je dat dit een afgesloten geheel zou zijn, dan kom je van een koude kermis thuis. Want ook dit boek met Lizzie haakt vast aan de Remi-avonturen.

Qua thema komen we zeer dicht in de buurt van wat er nu in de wereld gebeurt. Geïsoleerd zijn, een Lock down en een afgesloten internet zijn zaken waar we mee te maken krijgen. Natuurlijk zijn er ook groeperingen die hier iets aan willen doen. Tevens willen zij het beste voor onze natuur die in gevaar is. Alles is mooi beschreven en komt levensecht over. Soms tot kippenvel aan toe. De ene groep mensen mag blijven, de ander niet. Voor je ogen zie je het gebeuren en ook zie je tevens een stroom aan mensen die vluchten.

Auteur Lara Reims heeft hiermee opnieuw een zeer spannend YA verhaal neergezet, boordevol technische snufjes waar wij mogelijk nog jaren op moeten wachten. Het verhaal van "Water" is een vervolg op "Lucht", maar is zeker ook los te lezen. Ook Remi uit de trilogie wordt genoemd. Het Creodoom komt er in voor. Hoe leuk is dat en ook herkenbaar voor de Reims-fans.

Het enige wat ik moeilijk vond te volgen, is waar het eiland zich bevond. Het kreeg steeds de aanduiding "eiland", maar daar zijn er meer van. Dat gaf mij wat mist op de lijn. Het lijntje van Claire, bleef wat onderbelicht. Ook Finn bleef aan het einde wat in de mist hangen. Verder een toppie verhaal. Al blijft de Remi-trilogie mijn favoriet.

Waardering  4 sterren

Ik ben dan ook zeer nieuwsgierig naar het volgende verhaal van de jonge helden, die de wereld moeten gaan verbeteren.

Een bijzonder leuk avontuur met snelle acties, opnieuw die lenzen en een super leuke Tricky.