Ik blog, wij bloggen..maar wat is bloggen? En waar komt het vandaan?

i blog, you blog, we blog..bloggen..wat is dat nou eigenlijk? 


Tijdens het lezen van mijn laatste boek ( Met zachte hand- Siska Mulder), dreef mijn gedachte af..en kwam er weer een pop-up (die er veel komen tijdens het lezen..)  -Wie heeft er ooit het woord " Bloggen" bedacht?- Dat maakt mij nou erg nieuwsgierig, gezien ik nog niet zolang een boekenblog ben gestart. Het boek was best wel spannend maar omdat ik altijd wel van de feiten ben, triggert dat mij om hier eens naar te kijken.

Mijn blog: hoe kwam dit zo?

Nadat ik mijn baan kwijtraakte ..en dit voor mij een nare periode was, stopte mijn buurvrouw mij regelmatig een boek toe. Ze was toen werkzaam bij een boekhandel en ook een groot boekenfan. De boeken die ik te lezen kreeg waren niet altijd even mooi, maar de titels waren wel van betekenis. Ze hield zeker niet van simpele boeken zonder " verhaal" . Zo kwam ik weer " op koers" qua lezen. Daar werd ik erg blij van  Ook erg blij werd ik van het boek " Schaduw van de wind", van Zafon. Prachtig, ik was geraakt. De vervolgdelen heb ik nu ook. en Zafon heeft er grote fan bij. Van het lezen kwam het verzamelen. Mn papieren boeken zijn mn kindjes.

Omdat ik graag lees en voor mijn doen best veel lees, bleven die verhalen maar in mijn hoofd rond dwalen  En ben ik aan een blog gaan denken uiteindelijk een begonnen. Puur voor de fun. Tijdens het lezen , komen er vaak vragen en pop-ups in mijn hoofd. Zo dus vandaag borrelden er naar boven..<wat is nou eigenlijk bloggen.?>.


Wat is dan bloggen? En wie kwam hier als eerste mee?

Een weblog* of blog is een persoonlijk dagboek op een website, dat regelmatig wordt bijgehouden. Het concept van een weblog ontstond uit de " online dagboeken" die mensen vanaf 1004 na de uitvinding van HTTP begonnen bij te houden.
John Barger is de bedenker van het woord " weblog" op 17 december 1997. Het woord bloggen werd bedacht door Peter Merholz, die bij wijze van grap het woord " weblog" schreef als " we blog" (mei 1999). In augustus 1999 werd het bedrijf Blogger opgericht. Omdat Blogger als een van de pioniers de term " to blog" gebruikte spreken de meeste nu van " blog" in plaats van " weblogs".
*deze info komt van Internet/ wikipedia.

Zo leuk te lezen, dat in het geboortejaar van m'n YA-dochter dit bloggen dus ontstaan is en we dus met z'n allen al 16 jaar aan het bloggen zijn. Dat is toch echt geweldig. Zeker wat wijzer geworden na wat snuffelwerk. Ga ik snel weer verder in mijn leuke boek.

Wens ik jullie een hele fijne lees- & blog-dag!.

>>Je kunt mij ook volgen, via Bloglovin. dat is superleuk!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.

De Camino - Anya Niewierra - De recensie