Luca D'Andrea - Het hart van het kwaad

Recensie


Titel: Het hart van het kwaad
Auteur- Luca D'Andrea 
Uitgeverij: Xander Uitgevers B.V.
Genre: Thriller
Uitgave: eerste druk, 2017
Pagina's: 416






*** Soms ben  je gewoon helemaal stil....van een boek***




Beste Lezers,

Dit prachtboek won ik bij ThrillZone, het is een echte dikkerd. En heeft een bijzonder kaft. ThrillZone vond het leuk om te zien wat ik ervan vond, dus hierbij. Het heeft even geduurd, want halverwege heb ik het boek een tijdje weggelegd. Waar gaat het verhaal naar toe, dacht ik nog. Goed, na deze vraag niet te kunnen beantwoorden, heb ik het toch uitgelezen. Het boek heeft mij zeker aan het einde niet teleurgesteld.


{ “ Duisternis. Totale duisternis. Maar ik stierf niet. Nee hoor. Het Beest tartte me. Het liet me leven. Het beest fluisterde: Je zult voor altijd bij me blijven, voor altijd..”} 


Samenvatting: 
Jeremiah Salinger en zijn vriend Mike McMellan vormen samen de Road Crew. Ze ontpoppen zich als een succesvol duo, wat mooie documentaires maakt in Amerika. De documentsaire over Roadies, slaat aan en wordt een succes. Jeremiah ontmoet dan Annelise en wordt op slag verliefd. Na de dood van haar moeder, vertrekt Annelise, met haar man Salinger en dochtertje Clara naar de Alpen. Het is in 2013 wanneer Salinger een vreselijk ongeluk meemaakt. Voordat hij dit voorval wil vertellen, gaat hij eerst terug in de tijd, om zijn verhaal in chronologisch te vertellen. Vanaf de film academie. En zo lezen we over Salinger die de film academie afrond, en succesvol filmmaker wordt. En over het drama dat zich voltrok in 2013. Tijdens het filmen van een nieuwe mooie reportage verongelukt de helikopter met bemanning en valt hij zelf in een bergspleet. Hij maakt zeer angstige momenten mee. Die vreselijke momenten zullen zijn leven tekenen. Hij is daarna in shock, en neemt een sabbatical van een jaar. Ze reizen af naar de Alpen. Hij beloofd zijn gezin om zich rustig te houden.  Met Mike houdt hij contact. Dan hoort hij van een vreselijk drama uit 1985. Er was flink noodweer en op de berg waren er 3 jonge mensen op gruwelijke wijze vermoord. De moorden zijn nooit opgelost. Zijn nieuwsgierigheid is gewekt.

Hij heeft met zijn vrouw afgesproken dat hij een rustig sabbitical jaar zal hebben en beloofd haar nergens meer in te duiken. Kan Salinger zich bedwingen, of zal hij toch in dit mysterie duiken? En zullen de bewoners van het dorpje dit waarderen..want iedereen zwijgt, het dorp, de bergen en zelfs zijn eigen vrouw. Je leest het in Het hart van het kwaad.
 

{ "Net als in de kunst gaat het maar om 1 ding: de feiten. Om alle feiten te kennen, over ..en de avond van 28 april 1985, moet je alles weten wat er valt te weten over mij. Want het gaat niet alleen over mij .. Alles hangt met elkaar samen"} 


De elementen:

De cover ziet er bijzonder en pakkend uit. Dit komt door de vormgeving en de felle kleuren. Door de foto van de bergen spiegelbeeld te draaien, krijg je een mooi beeld. Een soort uitkijkje. Met wat fantasie lijkt het nu de ingang van een grot of de bek van een groot beest. De titel geeft wel een verwachting, gezien het kaft zo mooi oogt. De hoofdstukken hebben geen nummering, maar een soort thema-titel, waar het hoofdstuk dan over gaat. De leestijl/ schrijfstijl is in  de ik-vorm. Persoonlijk moet ik hier altijd aan wennen, gezien ik 3e persoon soms beter vind lezen. Maar het verhaal leest vlot weg. Enig hinder van teveel “ik” heb ik niet ervaren. Het boek is een grote vertelling vanuit Salinger, met de nodige flashbacks voor meer diepgang. Zo vertelt hij over de jonge Salinger met Mike, over de getrouwde Salinger en over de Salinger na het drama.   

Mijn mening over het boek:

Het allereerste begin, een soort flashback blijkt, leest heel spannend en vlot weg.. Dan gaat het boek beginnen en lezen we over Salinger en zijn vriend Mike: samen vormen zij de Road Crew. Tijdens dit stuk dacht ik nah, waar gaat dit nu naar toe. Voordat je dan zou stoppen, neem je even pauze, haal je adem, en ga je weer door. Dat heb ik ook gedaan. Want met dit Road-crew gedoe, wist ik echt niet waar het verhaal naar toe ging. Salinger vertelt eigenlijk een stuk van zijn levensverhaal, en dit moest er ook in. Lezen is soms net een drie-gangen-menu: Een klein aperitief, dan het hoofdgerecht en dan komt het toetje. Zo is dit boek eigenlijk ook: een intro waarbij ik dacht, ok. Dan het hoofdgerecht. En komt de lezer er goed in. Naarmate het boek vordert, krijgt het verhaal meer vaart en blijken zaken toch niet zoals ze zijn. En dat is heel knap bedacht. De plot is veelzijdig en mooi bedacht. Ook ingewikkeld, een aantal zaken komen samen, dus je moet er wel bijblijven.

De lezer kan goed aanvoelen, dat de schrijver een leraar is. Hij is zeer grondig te werk gegaan. Beschrijft het verhaal en omgeving goed. En daarbij komt nog, dat hij kennis heeft van de Alpen. Het boek komt als een film aan je voorbij. Een zeer knap en realistisch debuut. Erg van genoten. 






De auteur:

Auteur Luca D’andrea, Italiaans, en geboren in 1979. Hij is leraar van beroep. Maar dus ook auteur en ook bekend onder de pseudoniem G.L.D. D’andrea. Hij publiceerde een Fantasy-trilogie. Waarvan Wonderkind het 1e deel was. Dit thrillerdebuut schreef hij en het boek steeg direct door naar de Top 10 van Italiaanse best-sellers. De rechten zijn verkocht aan 35 landen. Auteur Luca D’Andrea schreef zelf mee aan een tv-serie over een reddingsteam in de Alpen, wat de bergpassages in Het hart van het kwaad sowieso een grote geloofwaardigheid meegeeft. Het boek Hart van het kwaad, is zijn thrillerdebuut. 


Waardering:

Dit boek krijgt 5 sterren.

Originaliteit: 5
schrijfstijl: 4
Leesplezier: 4
Plot: 5
Psychologie: 5
Spanning:5



Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.

De Camino - Anya Niewierra - De recensie