Pepper Kay- Maalstroom

Recensie

Titel: Maalstroom
Auteur: Pepper Kay
Uitgeverij: Futuro Uitgevers
Uitgave: juli 2016
Pagina's: 220 bladzijdes


¶ Maalstroom is een bijzonder binnenste-buitenverhaal, voor liefhebbers van Sci-Fi. Annette Overvoorde, Birdy's Boeken.¶





Beste lezers,

In november ontmoette ik Pepper Kay op het Thrillerfestival te Zoetermeer. Zij is een warme persoonlijkheid en schrijft sciencefiction. Wat bijzonder, dacht ik nog. Eerst startte ik in Drakenspoor. Daar moest ik erg aan wennen. Daarna ging ik verder in Maalstroom. Ook daar belandde ik af en toe in de mist..wist ik nu als enige niet wat "interstellair "was? en verder vroeg ik mij af, "is Sci-Fi wel wat voor mij?" Het plaatsen van de recensie duurde even. ik moest er even over brainstormen maar nu is hij klaar. Kijk je mee?

De auteur


Pepper Kay is de schrijversnaam van Liesbeth Korsman. Als vertaler van technische documentatie is zij al lang bezig met taal. In 2010 ontdekte zij pas echt haar voorliefde voor het schrijven van verhalen. Inmiddels heeft ze 7 boeken geschreven 5 daarvan zijn uit de SF-serie, over privédetective Kit Guardner.

Het verhaal

Kit is privé-detective. Samen met haar broer Jim runnen zij Guardner Detectives. Kit is een interstellair detective. Wat inhoudt dat ze ook op andere planeten komt. Voor privézaken is eigenlijk weinig tijd. Maar toch heeft ze nu 2 maanden een relatie met Michael. Als ze voor een opdracht moet surveilleren in een supermarkt wordt deze overvallen en gaat het mis. Kit kan zich niets meer van het voorval herinneren. De arts stelt vast dat ze een soort partydruk in haar bloed heeft. Dat is bijzonder, want dat gebruikt ze zelf niet. Dan komt Boras, een bewoner van Veringo, om haar iets te vragen. Voordat ze goed en wel op de planeet zijn aanbeland gaat het bijna mis. Daarna gebeuren er een aantal vreemde zaken. Nieuwsgierig als Kit is gaat ze natuurlijk op onderzoek uit. Haar broer Jim heeft ook een opdracht waar hij veel tijd aan kwijt is.

Wat gebeurde daar? met Kit En hoe kwam ze aan de partydrugs? En met welk onderzoek is Jim bezig? Je leest het in Maalstroom.  

De elementen

De cover nodigt uit, de titel is kort. In 3e persoon lezen we in een moderne setting over de stoere hoofdpersoon Kit en ook over haar broer Jim. Beide hebben een opdracht en gaan op onderzoek uit. En dat blijkt niet zonder gevaar. Net als het eerder gelezen boek van Pepper Kay valt het op, dat naast dat de cover zo prachtig is, de binnenkant een andere indruk geeft. De hoofdstukken lopen bijna door, en het geeft de lezer de indruk dat het verhaal eindeloos doorloopt. Zonder even een momentje pauze of een rustmoment. De voorliefde voor technische zaken vormen weer een groot element in het boek. Pepper Kay laat hierbij haar voorliefde en expertise goed zien. Allerlei technische snufjes komen voorbij, die in de bijzondere wereld aanwezig zijn. Zo heeft Jim een S-Vone, een Botcam, een zweefscooter en een DNA-protector. Toch moet ik eerlijk bekennen dat het verhaal mij niet echt kan pakken en dat is jammer. Er is zeker spanning aanwezig. Mogelijk komt het door de afkortingen en onbekende termen, dat de focus in de mist is beland.

Conclusie

Pepper Kay heeft mij niet helemaal kunnen meenemen in de Maalstroom. Het is een mooi bedachte Sci-Fi en je bemerkt dat er aan alles aandacht is besteed. Helaas kon het mijn totale aandacht niet geheel vasthouden en dreef ik soms wat af. De liefhebbers van dit genre zullen ervan smullen. 

Waardering

3 Birdy-sterren voor Maalstroom. 


Klik hier voor de recensie van Drakenspoor, door Pepper Kay.


Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde
Birdy's Boeken. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

De Camino - Anya Niewierra - De recensie

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.