Aloka Liefrink #3 - Solovlucht- blogtour

 Recensie

*Blogtour*Blogtour*Blogtour*

Titel: Solovlucht
Auteur: Aloka Liefrink
Uitgeverij: Hamley Books
Genre: Psychologische roman
Uitgave: 19 september 2020



Beste lezers,

Mooie boeken, ik geniet er zo van. Sommige verhalen zijn erg indrukwekkend en gaan over geweld binnen de relatie. Hoe Savarana dit heeft ervaren lees je in: Solovlucht.

Het verhaal over Savarana

Savarana is geboren in India en werd te vondeling gelegd en geadopteerd. In Vlaanderen groeide ze op. Samen met haar adoptiebroertje Jafar probeert ze er het beste van te maken. Zodra haar vader naar zijn werk is vertrokken, verandert de sfeer en gaat haar moeder vaak uit haar dak om de kleinste dingen. Savarana doet de meeste huistaken, terwijl hun moeder daar zich niet druk om maakt. Jafar krijgt het vaak te verduren met een pak slaag. Na de scheiding mogen ze gelukkig bij hun vader verblijven. Dit is maar voor korte duur en een andere verzorger neemt de taken over en zorgt er ook voor dat Jafar snel verdwijnt naar elders. 

Als Savarana haar geliefde ontmoet, ziet ze in hem de ridder op het witte paard. Hij is aardig en behulpzaam. Ze zit helemaal op een roze wolk. Tot ze daar hard van af valt, als blijkt dar Gunter ook een andere kant heeft. Hoe loopt dit af? 

De elementen zijn triest en pijnlijk

Voor het eerst begon ik niet met het proloog. In dit geval was dat wel een dingetje. Het eind vond ik wel raar. Maar toen ik de proloog erbij pakte, toen kwam mijn glimlach! Maar nu eerst het begin. Het boek heeft een bijzondere cover. Je moet even goed kijken maar een diepe wenteltrap is zichtbaar met in het midden een vrouwpersoon. Het is hoofdkarakter Savarana, geboren in India en daarna geadopteerd. Door de vertelperspectief van de ik-persoon neemt zij je mee, zo haar levensverhaal in. Haar levenspad is zeer grillig en zit boordevol diepe kuilen, om naar in terecht te komen. Het is dan ook zeer knap dat het  Savarana steeds weer lukt om, na die nare kuilen vol geweld, machtsstrijd en psychische spelletjes, haar hoofd en rug recht te houden. Daar is zeer veel moed voor nodig. Auteur Aloka heeft dit zeer goed weggeschreven. De scenes zijn triest en soms pijnlijk om te lezen. Zeer levensecht.

Inmiddels was ik gewend aan mensen die mij bekritiseerden, maar aan dat soort vocabulaire zou ik nooit wennen. Al dat hysterische gekrijs moest maar ophouden in mijn leven. Controle-loze figuren zouden mij niet meer gebruiken om hun frustraties op te botvieren. 

Solovlucht staat voor het vluchten en ontsnappen uit een gouden kooi. Een situatie die zeer beklemmend en claustrofobisch over komt ook. Is dat nu liefde, als iemand je zo behandeld? het is aantrekken en afstoten. Het eerst aardig zijn en dan iemand kleineren. Hoe kan dat? Hoe hou je dit vol? Een toxic relatie waarbij de sfeer steeds omslaat in een tsunami aan verbaal en fysiek geweld. De schrijfstijl is makkelijk en al snel ga je zo door het verhaal. Maar toch leg ik het soms even weg met de vraag: kom t er nog een zonneschijntje in het leven van Savarana?

Ik wist geen raad meer met mijn gevoelens. Na alle stormen die ik had doorstaan, bestond er toch nog zoiets als geluk!

Conclusie

Solovlucht gaat over adoptie, vreugd en pijn. Over huiselijk geweld en hopen op betere tijden. Over weglopen en toch iemand weer een kans geven. Over een sterke vrouw die vele trauma's moet doorstaan en toch een rechte rug kan houden. 

Dit boek is voor al die vrouwen die dit helaas moeten meemaken. En voor diegenen die er heel stoer zijn uitgekomen. Dit boek heeft een boodschap: blijf in contact met je vrienden. Geef om elkaar en hou elkaar in de gaten. Laten we "hen" niet vergeten.    

Waardering  5 dikke sterren.

Met kippenvel sloeg ik het boek dicht. Daarna las ik het proloog. Dit deed ik omdat er vaak een spoiler in staat. En hierbij kon je dus al lezen hoe het zou aflopen. En dat bewaar ik graag voor het allerlaatste! 

Aloka Liefrink heeft mijn hart gestolen met dit verhaal. Het boek komt op een pronkplek in mijn boekenkast. 

Voor meer over de auteur, klik hier, voor mijn vorige blogpost. 

Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde
Boirdy's Boeken 


    

Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

De Camino - Anya Niewierra - De recensie

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.