Het boekenjaar 2020- deel 1

Birdy's Boeken Jaaroverzicht 2020: wat gebeurde er zoal?

 


Beste lezers,

Er is weer een jaar voorbij. Het jaar 2020 was een roerig jaar. Een gek jaar met bijzonderheden ook in boekenland. Kijk mee!

In januari las ik de roman van Dries Gilliaart. Kind van de storm. De auteur zelf heeft autisme en schrijft op geheel eigen wijze zijn verhaal. Soms volg je het even niet, maar later komt het weer goed. We leren lezen en schrijven in een bepaalde volgorde en opmaak. Is een andere manier dan slecht? Als het gewoon anders is dan anders? Nee, zeker niet. Want iedereen hoort erbij. We zijn geen een-hapsworsten. Dries: goed gedaan. Hij houdt van de paden die afwijken. Onbekende paden zijn zijn uitdaging en passie.  Hij houdt er van. 

Ook las ik De wensmuur van Mia Sheridan. Wat overeen komt, is het "anders zijn dan anderen". Dat raakt mij gewoon. Bij de wensmuur woont een man. Hij laat het liefst zijn gezicht niet zien, Die is anders namelijk. En niemand ziet graag iemand die er anders uit ziet, toch? dat geldt niet voor de hoofdrolspeelster in het verhaal. Zij wordt verliefd op zijn stem. Hoe mooi is dat?

In februari aangekomen is Gwen, uit Wolfhunter River (geschreven door Rachel Caine) ook een apart geval. Een moeder die anders is dan anders. Haar man is een seriemoordenaar en had zijn vreemde hobby in de schuur. Daar kwam zij zelf nooit. Vandaar dat ze het nooit merkte wat voor vreemde dingen daar gebeurde. Eenmaal in het openbaar gebracht, moest ze vluchten voor haar veiligheid. Ik lees de boeken graag van deze auteur, Rachel Caine. Met een schok hoorde ik dat ze onlangs is overleden. May she rest in peace. 

We blijven maar even bij de bijzondere personen. In maart las ik "Schilderslief", van Simone van der Vlugt. Hoofdkarakter is Geertje Dircx. Het is dan rond 1650. Geertje krijgt een liefdesrelatie met Rembrandt van Rijn. We volgen haar in de tijd met Rembrandt. Wat nu bijzonder is: in het boek komt ook Hendrickje Stoffel voor. Geboren in Bredevoort, Achterhoek. In Bredevoort kom ik al jaren tijdens de zomer. Zo hoorde ik het verhaal van Stoffel en waar zij woonde vroeger in een heel klein huisje in Bredevoort. Bij een rondleiding liepen we langs het  huisje. Hoe geweldig is het dan om te lezen, dat ook in het boek van Simone van der Vlugt deze Stoffel voorbij komt. Het raakt onze interesses en vakantievreugde. Bredevoort boekenstad bezoeken met zijn historie is dus een aanrader.   

Het litteken van Vossensteyn, geschreven door Maria Boonzaaijer las ik in april. De pittige en bijzondere karakters sieren het boek. Naast "oorlog" als thema, gaat het ook over familie en familiebanden. De moeder van Constance was niet bepaald een prettig persoon. Nu haar oma op sterven ligt, komt de familie samen. Dat is bijzonder, want Constance heeft ze een lange tijd niet gezien. Met een reden. Dat wel. Het boek is een dikke aanrader. 

In de maand mei sprong het boek van Ilja Gort er uit. Ik heb al wat boeken van deze wijnboer & auteur. De titel Godendrank maakte nieuwgierig. Als je dit boek leest hoor je de stem van Ilja gewoon in je hoofd. Als je de tv-serie hebt gekeken, weet je wat ik bedoel. Markante personages en een heerlijk wijnverhaal. I love it.

Mijn Vlaamse top-auteur Anja Feliers, kwam in juni met haar thriller: Huid tegen huid. Ik weet het verhaal nog. Een veld, Caro die een wandeling maakt en 2 schimmen ziet. Ze verdwijnen in de mist. Caro heeft een extra zintuig en ziet meer dan anderen. Het duurt even voordat de politie overtuigd is en alles opgelost is. Met veel emotie schrijft Anja Feliers een opnieuw mooi en indrukwekkend verhaal. Met Caro als bijzonder hoofdkarakter. Om kippenvel van te krijgen.

Tot zover de eerste 6 maanden in dit deel 1!

Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde
Birdy's Boeken blog


 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.

De Camino - Anya Niewierra - De recensie