De cursus- Elvin Post- De recensie

Titel: De cursus
Auteur: Elvin Post
Uitgeverij: Ambo Anthos
Uitgave: Januari 2021

Met dank aan uitgeverij Ambo Anthos, voor dit recensie-exemplaar.

Ik las veel verhalen in de maand februari. Zo ook deze. Een heel ander verhaal dan Noorderlicht en toch wat gelijkenissen. Hoe dan? Op Noorderlicht zit een gezelschap o peen schip op zee. In De cursus zit een gezelschap "vast" op een eiland. Hoe loopt dit af? Je leest het in de cursus!
Kijk mee, naar mijn leeservaring.

Elvin Post (1973) won in 2004 als jongste schrijver ooit de Gouden Strop met Groene vrijdag. Ook zijn tweede thriller, Vals beeld, werd genomineerd voor die prijs. Met Roomservice won hij de Diamanten Kogel, de belangrijkste Vlaamse thrillerprijs. Zijn werk is uitgegeven in het Duits, Frans, Spaans, Turks, Hebreeuws en Indonesisch. Arizona Blues (2018) werd lovend ontvangen. Elvin Post is de zoon van auteur Jacques Post.

De cursus: Het verhaal over een schrijfcursus

Carol Arrington heeft een droom: schrijfster worden. Door omstandigheden en uitstelgedrag is het er nog niet van gekomen. Dan wijst een vriendin haar op Kill Your Darlings, de jaarlijkse schrijfcursus op Big Rock Island van bestsellerauteur Victor Aster. Carol besluit te gaan. Maar wanneer op het eiland vlak na elkaar twee cursisten om het leven komen en communicatie met het vasteland niet mogelijk blijkt, begint ze al snel te begrijpen dat haar doel om een boek van de grond te krijgen weleens zou kunnen veranderen in een strijd voor haar leven. Eén eiland. Negen cursisten. Niemand kan weg…

De cover is donker van tint. Donkerblauw met een gele titel en een geel detail in het midden. Je moet goed kijken wat het voorstelt, een goudkleurig item. Met enige fantasie zou dit het eilandje kunnen zijn, uit het verhaal.

In het nieuwste boek van Elvin Post, draait alles om een schrijfcursus met 9 cursisten. De locatie, is een geïsoleerd eilandje in Canada.

Hoofdkarakter is Carol. Zij geeft zich op voor een gigantisch dure schrijfcursus. Klein detail: hij wordt gegeven door de legendarische Victor Aster. Hij staat al jarenlang hoog op de bestsellerlijsten met zijn thrillers. Carol gaat er voor en reist met de veerpont naar Big Rock Island. Nog een klein detail: had zij maar naar haar gevoel geluisterd, want ze heeft er geen goed gevoel bij.

Een veelvoud aan personages komt voorbij: wie is wie?

De cursus is geschreven in de vertelperspectief van de 3e persoon. Persoonlijk vind ik het altijd reuze spannend als een mannelijke auteur een vrouwelijke hoofdrolspeler heeft genomen. Hoe gaat zich dit ontwikkelen? Het verhaal is fijn qua schrijfstijl. Wel zijn er 13 personages, dat is best veel. Voor het gemak heb ik iedereen maar opgeschreven, want anders kan je ze niet uit elkaar houden. Zeker in het begin. Gelukkig worden ze gedoseerd op het toneel gezet. Er is een beknopte beschrijving van de cursisten, er is niet veel diepgang.

De spanning komt langzaam op gang

Qua spanning: die kwam niet echt op gang moet ik zeggen. Het verhaal begint thuis bij Carol en leest als een gewoon verhaal. Wel interessant, maar het verhaal krijgt mij niet direct in zijn greep. Wat erg jammer is. De cursus is zeker op den duur spannend te noemen. Zeker als er mensen zoek raken. Helaas vind ik sommige stukken wat houterig overkomen. Ik kan niet teveel zeggen, maar er verdwijnen dus cursisten, en dat verloopt niet echt geloofwaardig.

Naast weinig spanning is er ook weinig emotie en gevoel weergegeven. Het blijft gewoon wat vlak. Wat echt jammer is. Gezien de hoog oplopende gebeurtenissen valt dit gewoon op. Echter richting einde van het boek en zaken wat duidelijker worden speelt de emotie een grotere rol.

De voorliefde voor Stephen King bij de auteur is zeker aanwezig. Ook andere boeken en films worden genoemd. Het leidt wel wat af. Terwijl we in een spannende thriller zitten. Helaas haalt het boek King niet in. Op 2/3 was de plot al duidelijk geworden. Waardoor de big-bang al la King of Tudor helaas uit bleef.

De cursus is een spannend boek. Het format van 9 cursisten op een geïsoleerd eiland gaf hoop aan een sidderende thriller. Helaas heeft het mijn verwachting niet kunnen waarmaken. Soms was het voorspelbaar en/of ongeloofwaardig. Over de linie heb ik mij zeker wel vermaakt.

Waardering  3 sterren.

Toch ben ik nieuwsgierig geworden naar de andere titels. Dus wie weet.. binnenkort een ander Elvin-boek op dit blog. Smaken verschillen nu eenmaal!