Paula Hawkins- Een langzaam smeulend vuur- De recensie

Titel: Een langzaam smeulend vuur
Auteur: Paula Hawkins
Uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers
Genre: Spanning/ Thrillers
Uitgave: 31 augustus 2021

Met dank aan uitgeverij A.W. Bruna, voor dit exemplaar.

Paula Hawkins behoort tot mijn favorieten. Haar eerste boek "Het meisje in de trein" werd met gemengde gevoelens ontvangen bij het publiek. Hawkins haar stijl is de wisselperspectief van personen, in een rap tempo, net zoals dit in een film gebeurt. Van haar 2e boek heb ik ook genoten. Nu deze verscheen, was de nieuwsgierigheid groot. Wat brengt thriller 3? Kijk mee.

Paula Hawkins heeft het zich in deze 3e thriller niet makkelijk gemaakt. Maar dat blijkt haar blauwdruk te zijn. Wel 7 personen dwalen met hun eigen verhaal door dit boek. Als Daniel dood wordt aangetroffen in zijn woonboot, weten 3 dames daar wel iets van, alleen ze vertellen de niet de gehele waarheid. Ze houden allen wat achter. Wat is dat toch?

Wat deed de zo net-geklede-Daniel eigenlijk in zo een vreselijk uitgewoonde woonboot?

Paula Hawkins vertelt op haar eigen wijze, het verhaal van Daniel. Miriam, Carla en Laura spelen een grote rol in het geheel. Laura heeft het leeuwendeel, al gaat dit in de 2e helft van het boek over in ook de andere interessante personages. In de vertelperspectief van de 3e persoon neemt ze je mee naar het hier en nu. En soms zijn we plots in het verleden beland. Deze auteur is een ster in mysterie en ook de wisselperspectief die ze gebruikt.

In prettige taal en prima hoofdstukken qua lengte schrijft ze een zeer spannend familiedrama omringt met intriges, trauma's en vooral veel leugens. Wie pas instapt leest direct over een overlijden. Eigenlijk 2 achter elkaar, zo blijkt. De puzzel naar de reden hiervan wordt alsmaar groter en groter. Door het proloog is er direct een spanning aanwezig. Deze zakt wat af, maar neemt sluimerend weer toe. Hawkins weet precies op welke momenten ze deze weer moet inzetten. Het sluimert door het verhaal.

Zullen enkele lezers dit mogelijk "helemaal niet spannend" kunnen vinden, toch is er zeker wel onderhuidse spanning aanwezig. Je voelt dat er zaken worden verzwegen en wat voor impact dat mogelijk kan hebben.  "Wie is dader en wie is slachtoffer", die vraag danst door het hele boek heen. Ze hebben allen iets van beide, zo lijkt het. Het lijkt er op namelijk op dat iedereen zijn eigen belangen heeft, wat voortkomt uit demonen uit een ver verleden. Deze demonen zorgen voor een smeulend vuur. Erg mooi gedaan!

Waardering  4 dikke Birdy-sterren.

Ik heb genoten. Halverwege waren er wat trage stukjes, het kabbelde wat en daarna ging de gas op de ketel geweldig!

Groetjes,