Recensie Hamley Blogtours (10) Beer- Nellie Mandel; een mooie novelle!

Titel: Beer

Auteur: Nellie Mandel

Uitgeverij: Hamley Books / Books & Butterlies

Genre: Lichte spanning/ mysterieus

Uitgave: December 2023

Met dank aan Hamley Books, voor dit blogtour-exemplaar!

Bijzondere boeken en verhalen blijven maar op mijn pad komen. Zo ook deze: Beer, geschreven door Nellie Mandel. Deze Vlaamse auteur woont en werkt in Charlottetown, Canada. Ze schreef 3 misdaadromans, met goede reacties. *Rode aarde uit 2009 werd genomineerd voor de Hercule Poirot prijs. *Grijze herfst uitgebracht in 2011 werd genomineerd voor de Diamanten kogel. Ten derde werd *Blauwe sneeuw genomineerd voor de Gouden strop in 2012. Deze drie titels als zijnde een serie, zijn bij uitgeverij Hamley Books opnieuw uitgegeven in 2022. Verder verscheen Lise in 202, Gele zomer in 2022 en Onschuld in 2022, allen vallend onder het genre “ thrillers”.

Het verhaal van Ingmar & Beer

Ingmar en drie van zijn vrienden  een beer jagen in de wouden van New Brunswick, vergezeld van een inheemse gids, Bineshii. Ze betreden een omgeving die voor hen vreemd is, en waar andere wetten lijken te gelden. De jacht op de beer opent paden naar de mystiek van het woud en van het oude verleden van dit deel van de wereld, iets wat veraf staat van de vier blanke stedelingen. Wanneer de beer opduikt, verwonden ze die alleen maar. Ze gaan hem achterna, maar dan verdwijnt op een nacht een van hen spoorloos, en hij zal niet de enige zijn.

In een woud kun je vanwege de bomen nooit ver kijken, terwijl achter elke boom iets schuilt wat je niet wilt ontmoeten.

Het verhaal BEER draait om Ingmar. Ik schat hem zo in de veertig qua leeftijd. Door een weddenschap met zijn 2 studievrienden Brian en William, gaan zij met een gids op berenjacht. Door het heuvelachtige landschap en ook dichte bossen van New Brunswick, oost-Canada. Een gebied met een unieke en koloniale geschiedenis. Dit laatste komt mede tot uiting, door de 2e verhaallijn, die over Ingmar in zijn kinderjaren gaat. Tijdens de berentocht gaan zijn gedachten terug in de tijd. Naar zijn grootvader die hem belangrijke dingen bijbracht over de natuur. Als ook over de vriendin van zijn opa: Mary. Zij was een wijze dame uit de indiaanse cultuur, met bijzondere gebruiken en voorwerpen die ze bewaarde. Voorwerpen uit een vergeten cultuur.

Ook de gids Bineshii heeft zijn roots in deze vergeten cultuur. Hij kent het woud en beweert dat er heel wat beren rondlopen, die zich zullen laten schieten door de gichi-mookomaan. De blanke man. Bineshiiis een Anishinaabe-indiaan en is mogelijk 50 jaar. Zijn leeftijd is niet goed zichtbaar. De vrienden zijn aan hem overgeleverd, want zonder gids komen ze dit bos nooit meer uit.

Deze eerste kennismaking met de schrijfstijl van Nellie Mandel is bijzonder. Ze gebruikt een aparte schrijfstijl en houdt ook erg van het woordje “veeleer”. In begin leest het nog niet echt vloeiend, moet ik zeggen. Maar hoe meer je het verhaal in komt, hoe beter het gaat. Mogelijk komt het door een vleugje Vlaamse zinsopbouw.

"Zelfs nu gevangen in een woud, mogelijk opgejaagd door een gewonde noozhe-makwa, wil hij deze omgeving beter leren begrijpen. Hij wil deze splinter in het universum proberen te vatten, vooraleer dit allemaal voorgoed verdwijnt, vooraleer alle kennis en ervaring van oude culturen aleen maar te vinden is in boeken die nauwelijks nog worden gelezen."

Hoe verder we lezen, hoe dieper de vrienden het bos in gaan. Ze moeten alle vertrouwen hebben in de gids. Deze gids praat veelal in raadsels. Op hun vragen krijgen ze niet direct een antwoord. Bineshii raadpleegt geen kompas, hij begeleid hen op gevoel. En met eerbied voor de natuur en zijn eigen wetten.

De wisselperspectief van het heden en verleden geeft het verhaal meer diepgang. Wat heel leuk is. De cultuur komt zo op een belangrijke plek. De auteur weet de zaken goed met elkaar te verbinden en heeft een mooi verhaal geschreven. Maar op zo een manier dat er ook nog voldoende overblijft voor de verbeelding van de lezer.

Nellie Mandel schreef met het korte verhaal dat Beer heet een bijzonder en mysterieus verhaal. Op sommige momenten zou je het magisch kunnen noemen.

Beer is een mysterieus verhaal over oude culturen en de geheimen van de natuur.

Waardering 3,5 sterren voor dit woudmysterie!