Simone van der Vlugt- Nachtblauw -febr 2016

Recensie







Flaptekst:

Een meeslepende roman over de ontstaansgeschiedenis van Delfts blauw Na de dood van haar man wordt Catrijn huishoudster bij de familie Van Nulandt. Ze is er op haar plek en kan de vrouw des huizes ondersteunen tijdens haar schilderlessen. Catrijns verleden achtervolgt haar echter en ze moet op zoek naar een andere betrekking. Ze komt terecht bij Evert van Nulandt in zijn plateelfabriek in Delft, waar haar schildertalent op waarde wordt geschat. Er breken woelige tijden aan. Catrijn overleeft in 1654 de Delftse donderslag die de binnenstad in puin legt ternauwernood en daarna staat ze voor een levensbepalende keuze tussen haar hart en haar hoofd. Wacht ze op haar grote liefde, die voor jaren de zee op gaat, of kiest ze voor de man die haar zekerheid kan bieden? Simone van der Vlugt verweeft het meeslepende verhaal van Catrijn met een intrigerende periode uit de Nederlandse geschiedenis: de Gouden Eeuw, waarin handel, wetenschap en kunsten een enorme vlucht namen.




Mijn samenvatting:

Mooi verhaal, uit het oude Delft..mooie roman met een vleugje spanning..leest zo mooi, van Simone vd Vlugt, net alsof je er zelf bij bent. 


Na de dood van haar man wordt Catrijn huishoudster bij de familie Van Nulandt. Ze heeft het naar de zin en zou graag blijven , maar dat is helaas niet mogelijk door iets uit haar verleden. Ze gaat op aanraden van de familie naar Delft en gaat werken in de plateelfabriek van Evert. Waar haar talent voor schilderen wordt gewaardeert en ze als vrouw, ook mee mag doen. En dit is heel bijzonder. Ze overleeft in 1654 de grote Delftse donderinslag. Dan in het ziekenhuis ziet ze Evert weer...en zal ze moeten kiezen..haar hart volgen..of de man volgen waar ze het zo leuk en fijn mee heeft. Ze maakt haar keuze..en geniet..maar daarna volgt er toch weer tegenslag....zal Catrijn alle tegenslag doorstaan?

De elementen:

De cover ziet er mooi uit, met een afbeelding van een dame in blauw, in een enigszins historische outfit, ze wend haar hoofd af en kijkt ergens naar. Waar kijkt zij naar?  


De titel Nachtblauw, zal iets te maken hebben met het Delfts Blauw. De schrijfstijl is 3e persoon.

Mijn mening over het boek:


Het boek vond ik een prachtige vertelling uit een eerdere tijd. Simone van der Vlugt schrijft mooie boeken, deze in fijn taalgebruik, waarbij je het verhaal als een film voorbij ziet komen. Ook dit boek heeft mij positief verrast. Ik vond het echt prachtig. Gezien Delft hier dichtbij ligt, kon het verhaal zo ook als een film aan mij voorbij gaan..en in gedachte liep ik daar ook tussen.





Over de schrijfster


Simone van der Vlugt (1966) is een van Nederlands grootste thrillerschrijfsters. Van haar thrillers werden in totaal twee miljoen exemplaren verkocht. Simone van der Vlugt is het pseudoniem van de uit Hoorn afkomstige Simone Watertor. Al op jonge leeftijd wist ze dat ze schrijfster wilde worden en op haar dertiende stuurde ze voor het eerst een manuscript op naar een uitgever. 

Na haar debuut voor volwassenen: De reünie in 2004 volgden Schaduwzuster, het laatste offer, Blauw water, Herfstlied, Op klaarlichte dag en In mijn dromen.
Haar boek Blauw water stond wekenlang op nummer 1. En is ook zeker een aanrader. Het verhaal greep mij zeer aan. 



Mijn waardering: 

Erg genoten van het boek, prachtig, het krijgt 4 sterren! 







Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.

De Camino - Anya Niewierra - De recensie