Auteur: Julia Whelan
Uitgeverij: Harper Collins
Genre: Roman/ feelgood
Uitgave: 14 augustus 2018

Met dank aan Harper Collins, voor het recensie-exemplaar.

"De liefde voor de literatuur en voor elkaar is bijna voelbaar! Annette Overvoorde, Birdy's Boeken."

Dit boek moet het echt hebben van de cover, wat een prachtig sprankelend kleurenpallet. Een ware blikvanger. Tevens krijgt de poëzie ook een centrale plek. Nu vind ik gedichten erg mooi, maar echte poëzie is een ander verhaal. Maar Julia Whelan heeft mijn hart werkelijk gestolen, kijk je mee?

Julia Whelan, geboren in Oregon, op 8 mei 1984, is een Amerikaans actrice. Whelans vader was brandweerman en haar moeder lerares. Toen ze 5 was stond ze voor het eerst lokaal op de planken. Toen ze 10 was ging Whelan acteerlessen volgen en later verhuisde ze naar Los Angeles.Daar kreeg ze in 1996 haar eerste rol in één aflevering van een televisieserie: Nowhere Man. Wat volgde waren meer rollen in televisieseries en ook televisiefilms. Tussen 1999 en 2002 had ze een vaste rol in de serie Once and Again. In dat laatste jaar speelde ze ook de hoofdrol in de televisiefilm The Secret Life of Zoey. In 2004 ging Whelan Engelse literatuur studeren in Vermont en in 2006 als gaststudent aan de Universiteit van Oxford. Haar laatste jaar volgde ze opnieuw in Vermont en in 2008 studeerde ze af. In november 2008 ging ze opnieuw acteren en speelde ze in de film Fading of the Cries, die in 2010 werd verwacht.

¶Je praat nooit over het verleden, over familie, exen of vernederingen uit je jeugd, en hij ook niet. Het is alsof jullie allebei uit het niets ineens voor elkaars neus stonden, vers uit de doos. Met dat luchtje van nieuw speelgoed.¶

Het verhaal

De Amerikaanse Ella heeft al lang een echte Amerikaanse droom: studeren in Oxford. Ieder jaar stuurt Amerika zijn 32 beste studenten, en als ze 24 jaar is krijgt ze dan ook een Rhodes-beurs en kan voor 1 jaar voor een master opleding naar Oxford. Na dat jaar zal haar een plek wachten in het campagneteam van de eerste vrouwelijke presidentskandidaat van de Verenigde Staten. Tot die tijd dompelt ze zich onder in de Engelse cultuur en literatuur. Ze komt terecht in een hele andere wereld en in een pub loopt ze letterlijk tegen de knappe Jamie aan. Hij is poëziedocent. Het toeval wil, dat hij ook haar docent wordt. Als Ella eenmaal in zijn ogen heeft gekeken, raakt ze betoverd van zijn knappe uiterlijk. Hij houdt afstand, maar dat is niet voor lang. Ze worden "friends with benefits".  Wat niets meer of minder inhoudt, dan minnaars zonder verdere verplichtingen. Als Ella ontdekt, dat hij een groot geheim verborgen houdt, staat haar wereld volledig op zijn kop. Komt het nog goed tussen Ella en Jamie?

¶We waren beter dan dit, Jamie en ik. We waren misschien niet veel, Maar dit in ieder geval niet. Dit cliché. Dit statistische gegeven. Deze helaas maar al te voorspelbare onvermijdelijkheid. Zoals Jamie tijdens onze eerste gesprek had gezegd: "Wij zijn de slimmeriken. Wij zijn Oxonians"¶.

Liefde, poëzie en literatuur zijn belangrijke elementen

De cover ziet er echt prachtig uit, het sprankelt. Een heuse blikvanger. Ook bij het openslaan van het boek, aan de binnenkant flap raken de kleuren en bloemen je als lezer even aan. De titel: "Een jaar met jou" lijkt een beperking aan te geven in de tijd. Vraag is: wat gebeurt er na dat jaar? De nieuwsgierigheid stijgt terwijl je leest en de vertelperspectief is de ik-vorm. Deze hoeft niet irritant te zijn, behalve als het te vaak aan het begin van de zin wordt gebruikt. Dat is hier met vlagen. Het maakt het verhaal van Ella zeker niet vervelend. Wat opvalt is het taalgebruik. Mooie zinnen met soms bijzondere woorden: Zo "zwermen" de serveersters de zaal binnen, of "in de meest geserreerde vormen van taal". Tevens komt er veel poëzie voor. Elk hoofdstuk begint met enkele poëzie-regels. Die ook verband houden met dat hoofdstuk. Hoofdkarakter is Ella, zij gaat voor de Rhodes-beurs naar Oxford en ontmoet daar Jamie, haar poëziedocent. Vanaf dag 1 kan ze haar ogen niet van hem af houden. Die ogen, waar Ella helemaal in verdrinkt. Thema's als liefde en poëzie staan centraal. Het hoofdthema is niet uniek, er zijn meer romans van geschreven. Toch leest het heerlijk weg. De personages worden goed en voldoende beschreven voor het boek. Erg veel diepgang is niet te bespeuren. De focus ligt op het "nu", met Ella en Jamie.

Het boek toont wat parallellen met eerdere literatuurwerken, zoals het het "Mr Darcy"-verhaal. In het eerste stuk van het boek komen Ella en Jamie elkaar geregeld tegen en Jamie enige afstand. En gezien hij haar docent is, blijft het vriendschappelijk. Ella en Jamie worden "friends with benefits". Maar dan krijgt het verhaal een andere wending, want Ella hoort slecht nieuws en dit komt letterlijk als een koude douche over haar heen. Ze is daarna helemaal klaar met Jamie. Hij heeft iets belangrijks voor haar verborgen  gehouden. Daarnaast toont het verhaal een kleine gelijkenis met "Middlemarch". Hierbij is Dorothea verliefd, maar lijkt het een onmogelijke liefde. Aan het eind van het achthonderd-pagina-tellende boek staat zij voor een keuze, want de liefde heeft een prijs en wil ze die er voor betalen? Het is mooi deze metaforen uit de literatuur terug te zien komen. Hiermee laat de auteur de liefde zien voor Oxford en de Engelse literaire werken, die zij vroeger tijdens haar studie heeft opgedaan.

Een jaar met jou is een mooi liefdesverhaal, over 2 jonge mensen die elkaar aantrekken. Het is het sprookje van Assepoester in het klein. Ze zien het beide als iets tijdelijks. Zoals ook de metafoor wordt genoemd, van de koets van Assepoester, die ook weer een pompoen zal worden aan het einde. Want Ella zal na een tijd weer terug gaan naar Amerika en daar de draad weer oppakken van haar leven en werkzaamheden. Ze hebben het leuk samen, maar wat niet was voorzien is, dat Jamie een groot geheim verbergt. Zal Ella daarna nog een poging doen en om haar Mr Darcy te gaan strikken? Julia Whelan vertelt het je allemaal, in haar prachtige verhaalstijl. En mooie poëtische zinnen. Voor je het weet, val je als een blok voor dit prachtige boek en zal je het boek sluiten met tranen in je ogen!

Ik ging naar Oxford om de voor de ervaring van mijn leven. Ik koos ervoor het leven te ervaren ¶.

Waardering

4 sterren, voor deze prachtige liefdesroman. Een prachtig debuut!