Sally Thorne- Ik niet op jou

Recensie


Titel: Ik niet op jou
Auteur: Sally Thorne

Uitgeverij: Harper Collins
Genre: Feelgood/ Roman
Uitgave: Juni 2019



Birdys boeken




Beste lezers,

Bij het lezen van de flaptekst dacht ik aan een feelgood met ook een wat stoer tintje. Beide personages werken bij een uitgeverij, dus dat wordt superleuk. Alleen toen ik er aan begon, was helaas mijn eerste indruk, oh nee? Hoe liep dit af, lees snel verder..

De auteur

Sally Thorne houdt zich dagelijks bezig met subsidieaanvragen en contracten opstellen. Gelukkig is er daarna voldoende tijd om zich te storten op haar creatieve hobby: het schrijven van romans. Het romantische genre heeft haar voorkeur. Sally woont in Canberra, Australië en dit is haar debuutroman.

Het verhaal

Ik niet op jou draait om Lucy, zij is directieassistente van Helene Pascal. Een van de twee directeuren van uitgeverij Bexley & Gamin. Na de fusie zit ze op 1 kamer tegenover Joshua, hij werkt voor de andere directeur, namelijk de heer Bexley. 

In principe mogen ze elkaar niet en voeren dagelijks een flinke machtsstrijd. Als een soort Tom & Jerry zitten ze achter elkaar aan. Zeker nu er een promotieplek vrij is en zij dit beide ambiëren. Waar Lucy heel sociaal van aard is naar haar collega's, zo is Joshua dit helemaal niet. Hij gaat gewoon recht op zijn doel af. Tot ongenoegen van Lucy. Hoe dit afloopt en wie de baan zal; krijgen, lees je in: Ik niet van jou.
Ik heb een theorie. Iemand haten lijkt ongemakkelijk veel op verliefd zijn op die persoon. Ik heb een heleboel tijd gehad om liefde en haat te vergelijken, en dit zijn mijn observaties. 
De elementen  

De cover is kleurrijk en doet iets zoet aan. De flaptekst doet een mooie chicklit beloven. In dit debuut van Sally Thorne neemt Sally ons mee in haar "Strijdbare dagen"op kantoor. Er gaat geen dag voorbij, zonder dat er wel iets gebeurt. In de ik-stijl vertelt Lucy over Joshua en haar gedachtes over hem. 

Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een super-feelgood-story. Toch kreeg ik na het lezen van een aantal hoofdstukken een beetje beklemmend gevoel. Lucy die dagelijks haar wel en wee uitlegt, wat zich met name afspeelt op haar kamer op kantoor, waar ook Joshua werkzaam is. Haar gedachten over hem, de kleur van zijn overhemd die per dag verschilt, zijn gezichtsuitdrukking, alles waar ze maar iets over kan opmerken wordt door Lucy benoemd. Je vraagt je dan als lezer af, waar gaat dit naar toe? Hoe gaat zich dit ontwikkelen?
Liefde en haat zijn twee kanten van dezelfde medaille, en je moet winnen. Waarom? je hart en je ego. Geloof me. Ik weet er alles van.  
De personages worden prima uitgewerkt. De krijgt voldoende achtergrondinfo over Lucy en ook over Joshua. Sally Thorne heeft een prettige schrijfstijl, ze geeft Lucy naast het cynisme ook een dosis humor mee. Lijkt het aan het begin een nogal saai verhaal te worden, dan is het advies: even doorlezen. Halverwege pakt Thorne de lezer dan toch in met bloemen, aardbeien, romantiek en foute familiezaken. Een onverwachte twist!  

Conclusie

Ik niet op jou, heeft mij positief verrast na een bijna valse start. Na hoofdstuk 1 kreeg ik het idee of het een beetje slome Tom & Jerry race was, tot het einde, en dat viel dus reuze mee. Het verhaal bevat meer, dan je op het oog doet vermoeden. Sommige scenes zijn wat traag en anderen weer niet. Na de 1e helft bleef ik toch geboeid verder lezen.

Waardering  3,5 

Was het verhaal te zoet? Misschien. Maar toch sloeg ik het met een diepe zucht dicht. Ik heb boven verwachting dus toch genoten. 

Niet op jou? Of wel op JOU? That"s the question!

Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde
Birdy's Boeken

** Harper Collins bedankt, voor dit recensieboek. 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

De Camino - Anya Niewierra - De recensie

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.