Sandra J. Paul- Mijn waarheid - blogtour

Recensie

*BLOGTOUR*BLOGTOUR*BLOGTOUR*BLOGTOUR*BLOGTOUR*

Titel: Mijn waarheid
Auteur: Sandra J. Paul
Uitgeverij: Hamley Books
Genre: Spanning/ Thriller 
Uitgave: Oktober 2020

Allereerst dank aan uitgeverij Hamley Books, voor dit mooie boek.




Beste lezers,

Wat een prachtige cover, een ware blikvanger. Kijk je mee?

De auteur

Sandra J. Paul is een Nederlands-talige auteur, geboren en getogen in België. met 1 grote passie: schrijven. Ze is een veelzijdig genre-overschrijdend auteur die vooral bekend staat om haar spannende jeugdboeken, paranormale Young Adult en psychologische thrillers. Zij schreef en publiceerde de thrillers als Azerty (2016), Moordspel (2017) en Kwijt (2019). Azerty werd in 2019 heruitgebracht in een langere versie met nieuwe cover. Voor de jeugd volgde: De duistere school (2019), Het verlaten huis (2020).

Over Mijn waarheid

Mijn naam is Nathan. en dit is mijn waarheid. Elias doodde zijn bruid en ik was de enige die het zag gebeuren. Mijn neef is een moordenaar.

Mijn naam is Elias en dit is mijn waarheid. Ik moest machteloos toekijken hoe mijn bruid verongelukte. Nathan zweert dat ik haar geduwd heb, maar geloof me. Dat deed ik niet. Wat hij ook zegt, ik ben onschuldig. 

Wie geloof jij?

Sandra J. Paul laat je zelf kiezen welke versie je het eerst leest. Geloof je Nathan, die beweert dat zijn beste vriend een moord heeft gepleegd? Of ga je voor Elias, die bij hoog en bij laag zweert dat zijn bruid gevallen is? Kies zelf. De echte waarheid zit verborgen in het midden.

Twee versies en één waarheid is erg mooi gedaan 

Twee versies en 1 waarheid, dat is de inhoud van dit complexe boek van Sandra J. Paul. Vanuit meerdere perspectieven een verhaal vertellen is niet nieuw. Denk aan Het meisje in de trein. Het boek werd eerst verguisd, om daarna als topper bestempeld te worden. Vanuit meerdere personen werd 1 situatie verteld. Ieder zijn eigen versie. Vraag is: wie vertelt er dan de waarheid? Nu de waarheid is dus voor ieder zijn eigen waargenomen versie. Zet je de feiten er naast, dan kan er dus verschil in de versie aanwezig zijn.

Wie van de twee spreekt de waarheid?

Sandra J. Paul heeft goed nagedacht over een verhaal en ook over de manier van vertellen. Zij werd getriggerd tijdens een reis in Amerika. Het verhaal van  Nathan en Elias speelt zich ook af in dat land. Nathan en Elias zijn al 30 jaar neven maar vooral de beste vrienden van elkaar. Elias vindt dat Nathan een soort van puppy was tijdens zijn studie. Nathan denkt hier wat anders over. Kortom: door toedoen van Elias liep de studietijd van Nathan weer helemaal goed, na een dipje. Nathan werd fotograaf en Elias werd een topadvocaat. 

Het is oktober 2020, een klein sprongetje vooruit in de tijd. Elias staat op het punt om zijn geliefde Natalie het ja-woord te geven. Natalie heeft een briljant idee, voor het maken van de trouwreportage wil ze naar Blue Mountain. Dat is niet zonder gevaar met de Indian Summer. Eenmaal op de klif bovenaan gaat het goed mis. Natalie valt van de klif. Volgens Nathan was het de schuld van Elias. Elias op zijn beurt geeft aan dat het een noodlottig ongeluk was. 

Prachtige personages

Het aantal personages in dit tweeling-boek valt gelukkig mee. Het is dus goed te volgen. De personages worden goed uiteengezet in no-time zit je in het verhaal en leef je met ze mee. Per boekdelen is er 1 hoofdkarakter. Zo kan je vanuit Nathan lezen. Kies je ervoor om vanuit Elias te lezen, dan keer je het boek om. Dit is eigenlijk een zeer prettige keuze in plaats van elk hoofdstuk te moeten wisselen van personage, dacht ik nog. Maar de auteur heeft nog wel een hoofdstukwissel aangebracht. Dat geeft opnieuw een extra dimensie aan het geheel. Zeer mooi gedaan.

Verrassende plottwisten

Of die wissel van personages en belangrijke momenten  uit het leven van Nathan en Elias nog niet genoeg is, volgen er een aantal verrassende plottwisten. Als konijnen komen zij plotseling zo uit de hoed. Als mooie kadootjes op een feest.

Conclusie

Sandra J. Paul heeft zichzelf overtroffen met een "amazing novel". Een soort boek in 3D. Met wisselperspectieven en wisseling van tijd. De karakters zijn makkelijk te volgen en krijgen voldoende diepgang. Zo leef je direct mee met hen. Nathan en Elias hebben respect voor elkaar, al is hun blik op de zaak totaal anders. 

Mijn waarheid deed mij eerst denken aan de constructie van Het meisje in de trein. Wie vertelt de waarheid en wat gebeurde er nu echt? Een vraag die je het hele boek zal bezig houden. In dit boek vertellen de beide neven hun gehele verhaal. Wil je met Elias beginnen, dan keer je boek om. Hoe handig is dat. Ben je klaar voor de waarheid? Dan lees je dit in het midden. Meesterlijk gedaan. 

Waardering  5 sterren

Ik heb genoten van dit boek, het is erg bijzonder en leest ook zo apart. Als je het boek pakt moet je even goed kijken, welke kant je leest. De oplossing zit in het midden van deze dikke pil. Mijn waarheid is een zeer mooi boek, vol emotie, pijn en verdriet. Het is bijna voelbaar. Zeker ook cadeau-waardig voor de feestdagen. 

Mijn waarheid is een ware puzzeltocht naar de feiten met zeer mooie plottwisten. Het leest als een kadootje!

Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde
Birdy's Boeken


PS: Voor alle deelnemers aan de blogtour, kijk je hier! 




  



Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

De Camino - Anya Niewierra - De recensie

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.