Blog: wat maakt een boek lezen zo leuk? De top 5

Ja, wat maakt een boek lezen eigenlijk zo leuk? Waarom kan je daar zo van genieten? Wat trekt je zo aan in een boek? Hoe geeft het jou extra leesplezier? Kijk mee!






Ik geef je mijn top 5! 


Ze zeggen dat bij een sollicitatie de werkgever 2 minuten nodig heeft om te zien, wie hij voor zich heeft. Een koopbeslissing van een boek kan mogelijk iets langer duren, maar als ik naar mezelf kijk...kan het ook zo gepiept zijn. Een korte blik is soms genoeg. Je ziet een paar keer op social media voorbij komen en dan...ben je al verliefd.  

Waar word ik als het gaat om boeken lezen blij van?

Verzorgd uiterlijk:
mooie cover & achterflap

1. Een mooie cover doet al veel. 
Een boek kopen is als een klein kadootje: je moet er wel blij van worden. Het oog wil ook wat. Een mooi verzorgde cover trekt direct aan. Neem bijvoorbeeld Mijn waarheid van sandra J. Paul. Een serieuzer onderwerp zal mogelijk wat minder felle kleuren geven. Neem bijvoorbeeld: De schaduw van de wind, van Zafon. En een heerlijke feelgood-roman zal mogelijke sprankelen, neem bijvoorbeeld de boeken van Astrid Harrewijn.  

2. Duidelijke tekst op de flap:
Lezen begint al bij de voor en achterkant. Op de flap moet in het kort duidelijk staan waar het verhaal over gaat. In duidelijke tekst en tekengrootte. Sommige boeken hebben een bepaalde print, met daardoorheen de tekst. Dit is niet makkelijk leesbaar. en trekt dus niet aan vind ik. 

Verzorgde binnenkant:
soort lettertype/ lettergrootte en een verzorgde binnenkant

3. Een fijn lettertype in een mooie lettergrootte 
Je wil graag genieten van het gehele boek. Daar hoort de tekst-opmaak en witregels ook bij. Niet te priegelig en ook niet klein en dan schuinschrift om iets te benadrukken. Bij het begin van een elk hoofdstuk moet het duidelijk zijn, dat er een rustmomentje is in gebouwd. Gewoon een stukje wit. 

4. Een verzorgde binnenkant
Dit kan al een glimlach op mijn gezicht geven. Soms met een afbeelding, of mooi proloog, een heldere intro. Een gedicht. Ja, daar word ik al blij van, voordat het verhaal nog moet beginnen. Dan krijg ik er al zin in. 

Goede plot

5. Een goede verhaallijn en/of plot. 
Ja, daar word ik echt heel erg blij van. Ik zeg altijd maar zo, alles heeft een kop en staart. Een mooi begin en afgerond einde. Of een open einde..dat kan ook. Maar dan moet het toch zeker passen bij het verhaal. Een mooi verhaal raakt je direct aan. Een goede afronding maakt het af. Dat verdient het ook. 

Lezen is als reizen op je luie stoel. En die reis moet gewoon helemaal kloppen en begint al bij het inchecken!

Wat zorgt voor jouw mooie leesmomentjes? Ik hoor het graag! 
  
Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde
blogger by Birdy's Boeken blog

Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

De Camino - Anya Niewierra - De recensie

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.