Het Tango Algoritme- Heleen van den Hoven - De recensie

Recensie

Titel: Het Tango Algoritme
Auteur: Heleen van den Hoven
Uitgeverij: De Crime Compagnie
Genre: Spanning/ Thriller
Uitgave: 6 mei 2021

Met dank aan uitgeverij De Crime Compagnie voor dit ebook.




Zoek...en je zult gevonden worden! 


Eerst een uitleg vooraf. eerlijk gezegd was ik na het lezen van Heleen's 1e thriller niet onder de indruk,. Het was de schrijfstijl die mij gewoon niet kon meekrijgen. Wel het thema, maar dus de stijl van het verhaal neerzetten. Het was voor mij lastig doorkomen en kreeg mij maar niet in de greep. 

Dus ik skipte boek 2, Na het zien van de online boekpresentatie werd ik weer nieuwsgierig, Dat zit in je persoontje haha. Gelukkig maar. Zonder veel "voorkennis" ging ik lezen. Het ging over de Tango en 3 dames, zei de auteur.  "Waarom precies 3 vrouwen?" vroeg ik de auteur, tijdens het online-uurtje. Het antwoord bleef vaag. 

Het Tango- Algoritme, wat moet ik mij daarbij voorstellen? Kijk mee!

El tango te espera (De tango wacht op je)

De cover past zeer goed bij de eerdere 2 thrillers van Heleen van den Hoven. Het daagt je uit. 

In Het Tango Algoritme maken we kennis met diverse personages. Waaronder 3 stoere dames. Emmy heeft de hoofdrol. Zij is wiskundelerares en zoekt een nieuwe Tango-partner. Zestien jaar geleden werd zij tijdelijk voogd van Grace, die toen op 14-jarige leeftijd zwanger was van Florence. Van deze drie heeft alleen Emmy iets met de Tango. Gezien de onderliggende draadjes zijn het drietal toch aan elkaar verbonden. En een klein beetje aan de Tango van Emmy. 

~Eigenlijk heb ik mijn hele leven gedwaald, op zoek naar een fundament dat ik nooit gevonden heb. Soms lijkt mijn bestaan wel een nulurencontract

Grace en Florence wonen beneden en Emmy woont boven in hetzelfde huis. Alle 3 hebben ze zo hun bijzonderheden. Maar Emmy spant de kroon. In haar personage proef ik een beetje de auteur zelf, wiskunde, cijfers, algoritme en zaken onderzoeken. Het zoeken naar een nieuwe danspartner ziet zij als een nieuwe wiskundige puzzel.

In de zoektocht naar een nieuwe Tango-partner ontmoet Emmy een leuke man. Niks aan de hand zou je denken, maar oef, Heleen van den Hoven heeft heel wat in petto voor de lezers. Naast veel spanning ook veel ins en outs over de Tango zelf. Zo leuk! Nadat Emmy haar nieuwe Tango-partner gevonden denkt te hebben, via een handige tool -zo een moderne app, komen we in een soort andere dimensie terecht. Zaken lopen vreemd, rare ontmoetingen en gevaarlijke momenten wisselen zich af. De spanning neemt toe en gaat onderhuids zijn eigen weg.

Het drietal is zich niet bewust in wat voor gevarenzone ze inmiddels zijn beland. Ze hebben ieder hun eigen leven en historie. De onderlinge band is groot. Dan is er een momentje van "De rode Schoentjes". Alleen waar is de drager van deze schoentjes gebleven? Een ware rollercoaster aan acties breekt aan. Waarbij "de wolf en de drie geitjes" niet wordt overgeslagen. Welk sprookje overleeft het? 

Conclusie

Deze "algoritme-thriller" kreeg mij wel in de greep. En flink ook. Heleen van den Hoven betoverde mij dit keer met haar schrijfstijl, die ik  nu beter vond dan uit boek 1. Ik kwam dit keer niet in een mist terecht, maar helemaal helder zag ik het verhaal voorbij komen, inclusief de rode schoentjes. Die schoentjes zijn eigenlijk ook een schuldige partij in het geheel en gaven tegelijk een twist van grote hoogte. Kortom: Heleen zit weer in mijn fan-boekje.  

Waardering  4 sterren.

"Het Tango Algoritme bevat onverwachte sprookjes, lastige Tango-pasjes en plottwisten en geeft niet wat je verwacht. Maar meer."


Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde
Birdy's Boeken blog




 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

De Camino - Anya Niewierra - De recensie

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.