Recensie * Blogtour *

Uitgeverij: Ambo Anthos
Genre: Spanning/ Vrouwenthriller
Uitgave: 2 augustus 2021

Met dank aan uitgeverij Ambo Anthos, voor dit recensie exemplaar

Jaa, de nieuwste thriller van Jet van Vuuren, daar kijk ik nu toch echt naar uit. Jij ook?

De inhoud op de achterflap

Na een turbulente jeugd en veel gedoe in de liefde heeft Laura op haar vijftigste eindelijk de ware gevonden in Kees, een avontuurlijke vlieginstructeur die een fijne nieuwe warme plek in haar leven is. Tot hij op een dag verongelukt bij een vliegongeval. Laura kan het niet geloven. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Na zijn dood stapelen de debet-brieven zich op. De liefde van Laura’s leven blijkt niet alleen maar een leuke kerel te zijn geweest, hij heeft ook een andere kant gehad, die zij nog niet kende. hij heeft schulden gemaakt. Net op het moment, dat zij even niet meer weet, komt er een uitnodiging van de vroegere vriendengroep. Hoe welkom is deze kaart van haar jeugdvriend Dirk. Ook Dirk is verheugd, als ze hem belt. Gezien het lustrum-etentje op Texel is, en Dirk daar woont, vertrekt ze direct naar zijn adres en trekt tijdelijk bij hem, voor wat steun en ook in de hoop daar even rust te vinden. Al al snel blijkt dat onverwerkte zaken uit het verleden boven komen en haar nog dieper de put in trekken. Zal het Laura lukken hierdoorheen te komen?

De meeste titels van Jet van Vuuren hebben een titel wat bestaat uit 1 krachtig woord, zo ook dit boek: Obsessie. Van Vuuren schrijft verhalen over verknipte personages, moordlustig, maar toch herkenbaar. Voor de Jet-fans ligt daar ook dit keer de vraag: wie wordt bedoeld met deze titel? Zo makkelijk is dat niet in dit boek. Het lijkt erop dat ook Van Vuuren tijdens de lockdown dieper heeft nagedacht over haar "moordlustige & verknipte" personages. Door deze omschrijving op de achterflap lijkt het veelal "makkelijk" deze "verknipte" te lokaliseren. Dat is nu dus anders dan anders. Onze Jet heeft het anders aangepakt, met het volgende credo: "Zeg nee, dan krijg je er twee".

Terugkomend op het verhaal: Obsessie draait om hoofdpersoon Laura en is een moorddadig en zeer misleidend verhaal. Zij is al jaren gelukkig met haar Kees, als hij verongelukt. Dit ongeval drijft haar terug in de armen van haar jeugdvriend Dirk. Het verdriet is nog groot, dus enige troost is van harte welkom. Door haar verblijf bij Dirk wordt ze direct weer teruggebracht naar het jaar 1991. In dat jaar kwam Laura te wonen bij Dirk, Job, Fransje en Cindy. Het was een fijne tijd, maar had ook zo zijn zwarte randjes. De gebeurtenissen van 1991 zijn gebundeld in een aparte verhaallijn, hierdoor is het goed te volgen.

Dit Laura-drama wordt verteld in de vertelperspectief van de 3e persoon. Het mooie hiervan is dat je een soort van "helicopterview" krijgt van de situatie. In begin is dat nog niet het geval, maar langzaam aan komt het vanzelf op gang. Er zijn verschillende verhaallijnen te volgen. Laura heeft verdriet om Kees en doet een ontdekking; Laura bij Dirk -die zich best veel met Laura bemoeit, en veel tegen haar zegt als: "och, och meidje ; Laura in 1991- wat gebeurde er toen, wat zo een nare nasmaak geeft?."

Een vlecht en een jongere uitstraling

Als een vlecht zijn deze 3 draadjes met elkaar verbonden. Leugens, bedrog en misleiding lopen als een rode draad door de pagina's heen. Ze buitelen en rollen. Voor Laura moeten de gebeurtenissen haar ook doen buitelen, want er komt veel op haar af. Laura, neergezet als een 49-jarige vrouw, komt over als een veel jonger personage, die zich flink inlaat met firma leugens en bedrog. Zaken die niet kloppen, laat ze voor wat het is. Ze is niet erg "scherp" te noemen. Dingen die gevonden worden raken weer zoek. Ze reageert daar niet direct op, en laat het voor wat het is. Dit geeft een zeer naïeve indruk, ook als ze zo aan Dirk hangt. Of is het vice versa?

Qua verhaal is het zeer netjes en afgerond. Met hier en daar een klein oudbollig woordje dat voorbij vliegt. Het zoekt niet de randjes op, alles blijft binnen de lijntjes maar is wel mysterieus te noemen. Er gebeurt enerzijds veel voor Laura en anderzijds is er ook een schakel van toevalligheden te bespeuren. Daarnaast is er de kans dat als je als lezer mee speurt, je al iets doorkrijgt hoe het zit. Kleine speldenprikjes. Wat ook heel leuk is.

Obsessie is spannend en zit vol thema's die heel actueel zijn. Geld & hebzucht doen daar ook aan mee, al is jaloezie toch veel aanwezig. Qua plot is het best mooi en spannend. Toch zitten er veel toevalligheden in verscholen en soms een dotje "voorspelbaarheid".

Wat liefde en jaloezie allemaal kan veroorzaken? je leest het in OBSESSIE!

Waardering 3,5 sterren.

Obsessie is zeker een aanrader, al heb ik meer genoten van Bed & Breakfast. Dat kan gebeuren!