Leesupdate: over zomerlezen, loftbooks, recensieboeken, en veel mee!

Septemberblog* item * Leesupdate

Goedemorgen!

Hoe was jouw vakantie? Sommigen zijn al geweest en sommigen moeten nog gaan. Aan het weer zal het niet liggen hier in ons kikkerlandje, want ik zie vandaag de temperaturen, die zullen stijgen tot wel 30 graden. Oh boy! Had jij nog boeken mee of gelezen die speciaal in deze hete zomer zijn uitgekomen? Hmm, ik zag er wel een paar.

Zomer-lees-tips

Zo las ik Moordende Hitte, geschreven van schrijversduo Sophie Wester. Een heerlijk verhaal, voor in de tuin, met een drankje en een snackje. In het hofje komt een nieuwe buurvrouw wonen. Vanaf dat moment is het gedaan met de rust. "Wanneer de temperatuur blijft stijgen en de hitte ondraaglijk wordt, komen de zorgvuldig bewaarde geheimen van Karin, Katja en Annejet aan het licht en loopt alles gruwelijk uit de hand."
Cool he! Dat is hij ook.

Nog een mooie titel: Pleasant Valley, geschreven door Jolanda Ivonne Clement. De cover doet erg Amerikaans aan. Als je in het verhaal stapt heb je niet direct door dat het een NL-auteur is die dit verhaal heeft geschreven. Het gaat over de 9-jarige Shannon, die liever Kite heet. Ze is erg op haar zelf aangewezen. Er is weinig liefde en begrip in huize Vickerson te bekennen. Dit laat een flinke "blikschade" achter op de 2 zieltjes van Kite en haar zus Margret. Net zoals in het boek van Delia Owens, gebeurd er een dramatische gebeurtenis, wat het verhaal doet kantelen. Net als Kya in het Kreeftenboek, lijkt het erop dat Kite hiervoor verantwoordelijk is. Net als Kya moet Kite zelf haar pad vinden. Er is een soort van "gelijkenis" tussen de 2 boeken. Al is het een ander verhaal, beide dames zijn de held van het boek.

Een 3e boek indruk maakte was "De tunnel" van Anna Woltz. Ook hierin is de hoofdpersoon een meisje, alleen het verhaal speelt zich af in de Blitz-oorlog. Tijdens de nachten vol bombardementen, maakt zij kennis met 3 andere jonge mensen. Elk met een andere achtergrond. Een gebeurtenis zorg voor een verbintenis. Erg mooi. Dit boek is een young Adult, maar zeker voor iedere lezer geschikt.

Einde recenseren voor e-only uitgeverij loftbooks

Dit blog beheer ik in mijn eentje en is uit pure hobby ontstaan. Al snel ontving ik recensieverzoeken. Grote en kleine uitgeverijen weten mijn blog te vinden. Hoe leuk is dat! Onlangs kreeg ik een mail van Loft Books, met de melding dat ze een aantal recensies van mijn kant miste. (Oeps, ik schrok. Stonden ze nog in mijn schrift of heb ik er een paar gemist?) De tweede zin vermeldde; als er geen recensie volgt dan.... En daar ging er even iets mis. Er klonk een soort van dreiging. De meeste facebookies, bloglezers en boeklovers weten, dat ik heel mijn ziel en zaligheid leg in lezen en recenseren. Een korte reactie is zeker geen recensie en dus ben ik daar secuur in. De mail raakte een snaar, gaf even een naar gevoel....WHATT!

Het kostte even wat denktijd en mijn reactie hierop was, dat ik maar moet stoppen met het recenseren van de ebooks, van deze spin-off van Ambo Anthos uitgevers. Hoe jammer ook. Lezen en recenseren moet mij energie geven en niet anders. Dus helaas.

Nieuwe zomertitels in boekenland

Afijn, na dit momentje van sjagrijn en ergernis gaan we vrolijk verder. Welke zomertitels zijn er te noteren op je To-Be-Read-list?

Niet verwacht, maar toch uitgekomen: in juli verscheen boek 4 met personage Kraken; Het zwarte boek van de uren, geschreven door Eva Garcia Saenz de UrturiVitoria, 2022. Voormalig inspecteur Unai López de Ayala – alias Kraken – krijgt een anoniem telefoontje dat alles zal veranderen aan wat hij denkt te weten over zijn familie. Hij heeft een week de tijd om het legendarische Zwarte boek van de uren te vinden, een exclusief bibliografisch juweel, en dan zal zijn moeder niet sterven. Zijn moeder, die al tientallen jaren op het kerkhof rust. Hoe is dit mogelijk? Er volgt een race tegen de klok tussen Vitoria en Madrid om het belangrijkste criminele profiel van zijn leven te maken, een profiel dat het verleden voor altijd kan veranderen.

Wat als je moeder de grootste vervalser van oude boeken aller tijden was?

Chris Carter kwam in augustus met zijn 3e titel Jager in de nacht. Een onbekende vrouw wordt dood aangetroffen in een verlaten slagerij. Haar lichaam heeft geen verwondingen, maar haar lippen zijn zorgvuldig dichtgenaaid. Pas tijdens de autopsie ontdekt de patholoog hoe gruwelijk de daad werkelijk is…Profiler Robert Hunter en zijn partner Carlos Garcia worden op de zaak gezet om de dader te achterhalen. Maar wanneer hun onderzoek botst met een vermissingszaak, die wordt onderzocht door privédetective Whitney Meyers, rijst bij Hunter het vermoeden dat de moordenaar het op meerdere vrouwen gemunt heeft. De jacht op deze obsessieve moordenaar, een stalker voor wie liefde veranderd is in haat, is nu pas echt geopend. Voor de lezers van Bryndza en Arlidge.

De verhalenfabriek is een spin-off van De Crime Compagnie, en is een e-only uitgeverij. De heerlijk spannende en soms wat korte verhalen zorgen voor uurtjes leesplezier. Zo las ik ~Een zee van Tijd~ van Eva Nagelkerke, ook een schrijversduo. Daarna las ik ~Sterrenstof~ geschreven door Martine Kamphuis. Als groot fan van deze beide auteurs was ik daar super blij mee. Het mooi aan Sterrenstof was, dat het een soort van beginverhaal is van de serie met WP die Kamphuis eerder schreef. Ook deze verhalen lezen superfijn, zijn niet heel lang maar geven zeker de juiste leesstof ter vermaak. Wat we zeker kunnen gebruiken in deze zeer warme zomer van 2022!

Welke recensieboeken liggen er op mijn nachtkastje?

Allereerst liggen ze niet op mijn nachtkastje, want in de avond vallen mijn oogjes dicht. Momenteel ben ik bezig in Romy Hausmann, en deze is weer heerlijk spannend. Voor het kidsblog lees ik Fontana Banana geschreven door Judith Visser; een debuut van Judith Visser voor kids en superleuk geschreven over een schelpenmeisje. Tenslotte zal ik binnenkort beginnen in de nieuwste van lucy Foley, Het appartement. Dit genre bevalt mij altijd goed. Jess zoekt haar broer, ze belt aan bij een appartement maar haar broer is daar niet. Mysterieuze zaken in een appartement. Ja, ik ben erg benieuwd!

Tot zover

Tot zover deze tips en mijn beleving van de afgelopen week. Ik hoop dat jullie ook zo genieten van boeken, spannend of niet. Het geeft ontspanning en is goed voor je fantasie.

Hou je taai, groetjes van mij!