Recensie: De Crime Compagnie Blogtour: Zonder angst - Inge van Prooijen

Titel: Zonder angst
Auteur: Inge van Prooijen
Uitgeverij: De Crime Compagnie
Genre: Spanning / Thriller
Uitgave: Januari 2023

Met dank aan: uitgeverij De Crime Compagnie, voor dit recensie-exemplaar

Inge van Prooijen leerde ik "kennen" via de Feelgood story Soloreis. Uitgegeven bij De Verhalenfabriek. Het e-only zusje van De Crime Compagnie. Soloreis is een fijn te lezen verhaal, over alleen op vakantie gaan omdat je vriendinnen (met vriend) je blijven bestormen met goede tips en/ of je voorstellen aan mannen die je eigenlijk niks vindt. Neem daar nog een nare ervaring bij op relatie-gebied. Dan neem je graag even een adempauze, even tijd voor jezelf. Natuurlijk heeft Van Prooijen heel wat in petto tijdens deze reis.

Dat zelfde geldt voor Zonder Angst. Wel met een ander thema, namelijk stalking. Therapeute Cloe heeft een nieuwe patient, de jonge Julia. Volgens Julia wordt ze gevolgd, vaak voelt ze dat ze wordt bekeken. Voor Cloe ligt er een zware taak. Kan ze Julia van haar angst af helpen? Of is er meer aan de hand? Zonder angst heeft enkele elementen uit de serie “You”, die op Netflix te bekijken is. Mensen kijken, observeren en achtervolgen. Wat zit hier achter? Is het waar of ingebeeld? Dat is de interessante vraag.

Leven is leven met risico, je kunt niet alles controleren. Ik ben dankbaar dat mijn praktijk steeds bekender aan het worden is in Den Haag. Dat ik iets kan bijdragen aan het welzijn van de groeiende groep mensen met angstklachten. Mijn fascinatie voor angst neemt met de jaren alleen maar toe. Wat maakt je verlamt, vlucht of vecht? Welke therapie werkt het beste?

Inge van Prooijen neemt de lezer mee, in het leven van Cloe Grevels. Zij is werkzaam als kunstzinnig therapeut. Naast het feit dat de Netflix-serie You mogelijk een trigger was voor auteur Van Prooijen, is het ook een feit dat Van Prooijen zelf werkzaam is als POH-GGZ bij een huisartsenpraktijk. Dit werk kan ook een motivatie zijn geweest voor dit bijzondere boek.

Hoofdpersonage Cloe krijgt veel patienten over de vloer. De eigen praktijk doet goede zaken. Haar relatie verloopt redelijk. Ze heeft het goed zou je denken. Totdat ze patiente Julia ontvangt. Julia is erg verlegen en in zichzelf. Ze lijkt doodsbang. Als Cloe de signalen oppakt dat er meer aan de hand is, dan pure angst gaan er bij haar bepaalde luikjes open. Is het echt wat Julia beweert, dat ze wordt gestalkt? Of speelt het zich allemaal af in haar hoofd? Cloe kan het maar niet loslaten met alle gevolgen van dien.

Die gevolgen zijn bijna niet te bevatten. Het verloop van het verhaal ook niet. Er zijn 3 verhaallijnen, namelijk de “hij”, “ Cloe”, en de “zij”. Krijg je al snel in de gaten om wie dit draait, dan kom je helaas bedrogen uit. Van Prooijen heeft hier heel goed over nagedacht, qua plot. Veel zaken komen levensecht over en zijn met gevoel geschreven. Halverwege het verhaal is niets meer wat het lijkt, worden rollen omgedraaid en geheimen onthult. Maar wie dacht dat dat het was…komt nog meer bedrogen uit.

Wie is hier slachtoffer en wie is de dader….dat is de hele grote vraag!

Inge van Prooijen is een auteur om in de gaten te houden. Hou je van spannende series en verhalen die aan het eind 180 graden draaien, dan is dit je boek. Er is geen enkel moment van saaiheid of traagheid te bekennen. Na een spannend proloog kom je in de wereld van Cloe, die best bijzonder is. Ook haar relatie is typerend en soms vreemd. Het kenmerkt het hele boek. Typerend en soms vreemd, met een heerlijke mindfop aan het ultieme einde. Dat smaakt naar meer, veel meer!

Waardering. 4 dikke sterren!

Beklemmend en soms vreemd, met een heerlijke mindfop aan het ultieme einde.”

Groetjes, Annette