Recensie: Fredrik Winter Persson- Karma

Titel: Karma

Auteur: Frerik Persson Winter

Uitgeverij: A.W. Bruna Uigevers

Genre: Spanning/ Spanning

Uitgave: 5 Januari 2023

Met dank aan: A.W. Bruna uitgevers & ook Boekhandel van Atten, voor het recensie-exemplaar.

Fredrik Persson Winter is schrijver en podcastmaker. Hij schreef eerder jeugdliteratuur. De das is zijn eerste en nu is Karma verschenen als zijn tweede thriller. Zijn debuut had mij echt in zijn greep. Gebeurde dat ook bij zijn 2e spannende boekenkind? Kijk mee.

Auteur Winter schreef het grootste deel van Karma tijdens het coronajaar 2020. Het was de tijd dat idereen de behoefte had om even aan de werkelijkheid te ontsnappen. Zelfs Winter proefde toen het gebrek aan sociale omgang. Hij vluchtte in zijn eigen fantasie, maar bemerkte dat dit niet zo makkelijk was. Karma speelt zich af in de Zweedse stad Trollhattan, de plek waar de auteur zelf is opgegroeid. De stad bekend om zijn filmstudio’s, watervallen, sluizen en vliegtuigindustrie. Sommige zaken in het thrillerboek kloppen en sommige zaken en straten zijn fictie. Het is een mix van hoe hij de stad zich herinnerd.

Karma versus De das

Karma draait om vier personages en een groot verborgen geheim. Alleen zij weten wat er 25 jaar geleden gebeurde. Al zie je het aan de buitenwereld niet, maar achter hun pokerface zit een gevoel van spijt en wroeging. Karma is enerzijds heel anders dan De das. Er is geen directe onderhuidse spanning, geen krassende geluiden en ook geen donkere kelders. Jammer, jammer, jammer, was mijn reactie. Want juist die vibe gaf mij zoveel leesplezier. Om te bepalen wat Karma gemeen heeft met De das, moet je goed graven, cq goed lezen. Met speldeprikjes lees je over een auteur, in die richting moet je het zoeken, ik verklap verder niets meer qua plot.

Bijzondere karakters op het toneel

Karma vertelt over 4 vrienden, het zijn Maria; een politie-agente die geen promotie wenst, Robert; een mislukte advocaat, Erik; een aan lager wal geraakt labiel persoon en tenslotte Kristina; een succesvol thriller schrijfster die geen stap verder komt met haar nieuwe boek. Zij zijn met elkaar verbonden door het verleden. Een nare gebeurtenis brengt hen nu weer samen. Ze hadden het liever anders gezien, maar zijn genoodzaakt de feiten onder ogen te zien. Gezien hun diverse karakters, doen ze dit op geheel eigen wijze, met de nodige (kleine) plottwisten, wat uitmondt in een zeer knallend einde. Wat een aantal wel zullen zien aankomen, en voor anderen toch verrassend is.

Helaas geen Das 2.0

Na het lezen van De das, verwacht je eigenlijk een soort van De das 2.0. Die verwachting is niet waargemaakt en dat is jammer. De spanning die direct aanwezig is bij het debuut, laat wel even op zich wachten in deze 2e thriller. Noem het traag, of noem het de scandi-manier. Een langzame opbouw van het verhaal, kleine speldeprikjes qua plot die je wel moet opmerken en stap voor stap die spanningsboog die iets oprekt. Maar niet heel hoog uitkomt. Enerzijds wel jammer, anderzijds heb ik toch genoten van dit Karma-boek!

Die heerlijke spanning, zoals in het 1e boek van Winter te proeven was, die is niet direct aanwezig. Dat geeft mogelijk een teleurstelling. De oplettende lezer zal de broodkruimels aan kleine stukjes van de plot onthullen mogelijk wel opmerken. Wat heel mooi is.

Karma is een heerlijk mysterieus verhaal, maar kan niet tippen aan De Das!

Waardering: 3,5 sterren.

Genoten, een leuk verhaal. Heeft een andere sfeer dan zijn voorganger. De echte thrillseekers zouden deze laten liggen. Mogelijk ligt het aan de corona quarantaine, dus hup op naar boek 3!