Sterren, punten en het sterrenstelsel

Welke sterren geef ik een boek?
&
Wat betekent het dan precies?




Beste lezers,

Van de week las ik weer uitingen over het geven van sterren voor een gelezen boek. Heeft het nog wel een waarde of betekenis? Ik vind van wel. Hierbij mijn aanpak en "blik op de weg" op het blog van Birdy's Boeken.

Zoveel boeken, zoveel meningen. Wat je van een boek vindt, kan je door het geven van sterren laten blijken. Soms kan dat best afwijken per lezer, want smaken verschillen. Wat de ene lezer supermooi vindt, kan de andere lezer weer niets vinden. Naast smaak zijn er ook nog andere zaken die bepalen of een boek mooi is of niet. En even onthouden: we beoordelen het boek en niet de auteur!


Persoonlijk vind ik dat een leeservaring bestaat uit veel zaken, de belangrijkste zijn:

Smaak, verhaallijn, plot, schrijfstijl, leesplezier, spanning en originaliteit.

In een rijtje ziet het er zo uit:


Originaliteit: Was het verhaal origineel? Of heb je dit soort wel eens eerder gelezen, wat er op leek?
schrijfstijl: Heeft de schrijfstijl jou blij gemaakt? 
Leesplezier: naast de schrijfstijl, was het fijn lezen, door onder andere de lengte van hoofdstukken, taalgebruik, vertelperspectief
Plot: Steekt het verhaal goed in elkaar? klopt het? 
Psychologie: waarneming van mensen/ personages in het boek. 
Spanning: Was er voldoende spanning? Werd deze goed opgebouwd?

Voor smaak geven we geen punten. Het is het boek of genre wat je als lezer mooi vind. 

En nu het toekennen van de sterren ⭐⭐⭐⭐⭐

Ja, dan nu de sterren. Kijken we bijvoorbeeld naar de website van de leescommunity Hebban, dan kan je daar 5 volle sterren weggeven. Geen halve sterren, alleen maar volle sterren. 

Op Birdy's Boeken Blog betekent dit: 

⭐ 1 ster: Het boek is gelezen maar viel gewoon tegen. Dit komt door de schrijfstijl: ik kwam er moeilijk doorheen, of anders. 

⭐⭐ 2 sterren: Best een aardig boek, maar lees ik niet nogmaals. De aandacht bleef niet lang gefocust. Of sommige stukken waren saai. Ik zou het ook niet aanraden. Matig. 

⭐⭐⭐ 3 sterren: Mooi en fijn boek om te lezen. Ik heb mij vermaakt, maar hoef het niet nogmaals op te pakken. Sommige stukken liepen niet lekker, en/of er is weinig diepgang, en/of er staan nog best wat fouten in. Of het verhaal kabbelt wat. Leuk om gelezen te hebben, maar geen hoogvlieger.

⭐⭐⭐⭐ 4 sterren: Genoten van het boek. Mooi verhaal, zou ik zeker nog eens oppakken. Eventuele kleine foutjes vielen niet direct op. En deze zou ik aanraden bij bekenden. Komt in de buurt van een mustread. Zeker een aanrader en absoluut de moeite waard. 

⭐⭐⭐⭐⭐ 5 sterren: prachtig en zo jammer dat het uit is. Alles klopt, het leest als een trein. Het boek pakt je vast en raakt (meestal) een snaar. Bijna ademloos sloeg ik het dicht. Het is een topper van een boek.  

Zo is het nu dus helder en duidelijk, wat de sterren betekenen als je een recensie leest, op dit blog. Voor mij is het handig, dat het nu beschreven staat. 

Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde

Birdy's Boeken








Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.

De Camino - Anya Niewierra - De recensie