Joyce Spijker- Volg me

Recensie


Titel: Volg me
Auteur: Joyce Spijker
Uitgeverij: Ambo Anthos
Genre: Spanning/ Thriller
Uitgave: Oktober 2019




Beste lezers,

De dame op de cover kijkt je strak aan, een klein beetje paniek is er wel te bespeuren. Is het verhaal net zo mooi als deze cover? Met grote nieuwsgierigheid draaide ik blad voor blad. Ik ging steeds langzamer lezen, want het einde naderde. Dan ..poef, dat einde. Ik was even stil. Kijk snel mee..

De auteur

Joyce Spijker (1984) werkte als communicatieadviseur en persvoorlichter. Ze schreef Spotlight naast haar fulltime baan, en wil zich het liefst volledig op het schrijven richten. In 2016 volgde de thriller In de familie, waarna ze in 2019 haar eerste non-fictie boek Ruimte voor liefde uitbracht.

Haar motto: <Ik schrijf spannende verhalen van nu die je de me-time geven en je aan het denken zetten over de actualiteit van onze wereld. Entertainment met urgentie.>

Het verhaal over mooie influencers en bloedstollende acties


Volg me van Joyce Spijker is een bloedstollende, actuele thriller; een gevaarlijke cocktail van macht, influencers en de façade van het onlinewereldje.

Claire Kant is in een hardwerkende influencer en bouwde dankzij manager Thomas in korte tijd een droomcarrière op. Op beeld lijkt haar leven een sprookje, maar achter de schermen gaat een schrijnende werkelijkheid schuil en legt haar verslechterende gezondheid een bom onder haar succes. Thomas de Bruijne ontwikkelde dankzij paradepaardje Claire en de dubieuze financiële hulp van zakenpartner Reinier zijn talent agency tot het meest gewilde influencersbureau van Nederland. Maar nu Claires gezondheid opspeelt, moet hij verder gaan dan ooit om de droom te blijven verkopen. Joelle Lammerstee is een documentairemaker en stelt de waarheid boven alles. Ze keurt de bewerkte wereld van influencers geen blik waardig tot haar baan op het spel staat en een docu over Claire haar kan redden. En niet alleen dat. In haar zoektocht naar de waarheid heeft ze een verborgen agenda. Hoe goed kennen we onze naasten? 

Wat is de echte waarheid in de wereld van influencers en filters?

Hoe een mooie sprookjeswereld ook een dikke grijze mist-sluier heeft

Volg me draait om 3 hoofdkarakters en heeft een prachtige cover. De mooie Claire houdt direct je adem vast met haar rode mond en mooie make-up. Ze kijkt alleen wat ongerust. De titel en auteursnaam zijn duidelijk zichtbaar. Dit boek zou ik zeker oppakken in mijn lokale boekwinkel. Een mooie eyecatcher. 

Naast de mooie Claire, lezen we over Thomas en Joelle. Stuk voor stuk mooie karakters, allen met een mooie verhaallijn en goed uitgewerkt. Auteur Joyce Spijker heeft gekozen voor een vertelperspectief van 3e persoon. De schrijfstijl is vlot en pittig. Al leest het verhaal direct prettig, toch moet je in begin wel even enige moeite nemen om in het verhaal te komen. Er is veel vaart en er gebeurt al veel op zakelijk vlak. Enige emotie en ook opbouw van enige spanning volgt pas later. Dan blijf je ook echt lezen, totdat het eind je van je stoel blaast. 

Als de mooie vlecht ontrafelt wordt

Als een mooie vlecht koppelt Spijker de personages eerst mooi aan elkaar. Claire werkt als influencer voor EPIC, het bedrijf van Thomas. Hij geeft Joelle groen licht om een documentaire te maken over het bedrijf en de influencers. Dit om de (winst)cijfers en de volgers een impuls te geven. Dat is een mooie ontwikkeling zou je denken, ware het niet dat er gedoseerd roet in het eten wordt gegooid. De vlecht ontvouwt zich langzaam maar zeker. Claire haar gezondheid gaat achteruit, Thomas maakt zich flink zorgen over Epic en waar is dan Joelle als je haar nodig hebt? Wie kan je eigenlijk nog vertrouwen in een samenwerking? 

Conclusie

Volg me geeft een kijkje in de keuken van de wereld van de influencers. Zij met de mega-volgers en mega-likes op hun social media. Zij die velen van ons zouden willen volgen, of zouden willen zijn. Wat voor veel likers er uit ziet als een prachtige sprookjeswereld blijkt in werkelijkheid ook een bikkel harde zakenwereld te zijn. Want al het mooie in de wereld heeft zo zijn weerzijde. 

Dat alles ... er beter willen uitzien op facebook of instagram of youtube ...was al bekend. Volg me bevestigt dit nogmaals en laat ons, net als het in de modewereld gebeurt, zien dat al het mooie wat wij zien een heel andere en vaak harde kant heeft. Een kant met zwarte randjes, met wraak en gemene acties.

Volg me is een spannend en meeslepend drama die vele lezers weer bewust maakt wat voor nep-wereld social-media-land eigenlijk is. Of kan zijn. ~What you see is not always what you get~.            

Waardering: 4,5 sterren

Zeer origineel en zeer actueel thema. Iets om over na te denken, iets wat in je hooft blijft, ik hou er van. Joyce Spijker, die ik alleen maar ken van facebook, maakte mij erg nieuwsgierig met haar boek. Het heeft mij echt super verrast Geleidelijk aan kwam de spanningsboog een tandje hoger, en werd het een echt spannend verhaal. Gelukkig kan sociaal media ook mooie dingen tot stand laten komen en lezers zo mooie boeken laten lezen, zoals deze. 

Joyce Spijker heeft er weer 1 fan bij, topboek! 

Fijne jaarwisseling & tot volgend jaar! 

Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde

Birdy's Boeken

Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

De Camino - Anya Niewierra - De recensie

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.