Bert Staal- Wie wil er met mij trouwen?


Recensie


Titel: Wie wil er met mij trouwen
Auteur: Bert Staal
Uitgeverij: Palmslag
Genre: gedichtenbundel
Uitgave: Februari 2019


Allereerst dank voor het mooie boek, uitgeverij Palmslag



birdys boeken


Beste lezers,

Je hebt bijzonder en bijzonder, en dit is gewoon heel bijzonder. Haha. 


De auteur

Bert Staal is architect en columnist over design en architectuur. De Nuchtere Fries uit het behoedzame Noorden belandt eind vorige eeuw in het zwierige Zuiden en voelt zich al snel op zijn plek in het carnavaleske Brabant. Door deze culturele mix ontdekt Bert Staal zijn schrijfstijl, een opgewekt soort alledaags absurdisme.

Het levensmotto van Bert is: Nihil Prodest Sed Facio. Vrij vertaald: Nergens voor Nodig, maar ik Doe het Toch.

Over het boek

In 52 treffende miniatuurtjes neemt Bert Staal zowel het huwelijksaanzoek als het verschijnsel contactadvertentie op de hak. Het is een vrolijk palet aan die schopt tegen de vele clichés die je aantreft in contactadvertenties, geschreven vanuit het perspectief van een zonderling die zich volkomen fout presenteert.

bladzijde 33:

Ik mest succesvol varkens, 
heb kippen, hond en poes
En ik ga minstens twee keer
per jaar onder de does

Wie wil er met mij trouwen?

Mijn mening

De cover is kleurrijk in okergeel. Een duofiets staat stil. Een man met een zwarte hoge hoed, kijkt naar het 2e zadel. Hij zal er graag een partner voor vinden. Om meteen mee weg te rijden op zijn tandem, naar de burgerlijke stand. Het trouwboekje ligt al achterop. 

Wie wil er met mij trouwen? is een bundeling van 52 fraaie gedichten vol humor, rariteiten en absurde rijmsels die allen eindigen met..wie wil er met mij trouwen..

Bert Staal zet op geheel eigen wijze het verschijnsel "huwelijksaanzoek" flink op de hak. Het is erg leuk om te lezen en hilarisch van aard. Bert Staal pakt het geheel anders aan dan gebruikelijk. Hij blijft liever zichzelf, op zoek naar een levensmaatje voor achterop zijn fiets!

Bert Staal zet op eigen wijze, het fenomeen huwelijksaanzoek geheel op zijn kop! 

Waardering  3,5 sterren. Een dikke 7.

Erg leuk om te lezen, op het absurdische af.  

Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde

Birdy's Boeken

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

De Camino - Anya Niewierra - De recensie

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.