In de knel- Heleen Smit- De recensie

Titel: In de knel
Auteur: Heleen Smit
Uitgeverij: De Crime Compagnie
Uitgave: Maart 2021

Met dank aan uitgeverij De Crime Compagnie, voor dit exemplaar.

Heleen Smit heeft een nieuwe thriller geschreven en hoe! Plaats van bestemming: De Achterhoek. Mijn favoriete plek in de zomer. Hoe mooi is dat. Of Noor ook zo graag naar de Achterhoek gaat, dat lees je in: In de knel!

,,Ik heb een rustig en beschermd leven. Maar de drang naar spanning zat er altijd al in.’’

Heleen Smit woont sinds 2007 in Doetinchem en is gek op het lezen en schrijven van thrillers. Haar thrillerdebuut Op het verkeerde moment, uitgegeven door De Crime Compagnie, is zeer succesvol ontvangen.

Voor de verhalenbundel De donkere dagen van dezelfde uitgever, schreef Heleen Over de grens. In dit korte verhaal speelt de agrarische sector een grote rol. Heleen studeerde journalistiek en werkt sinds 2006 als redacteur voor agrarische vakmedia. Haar kennis over het boerenleven vormde de inspiratie voor dit verhaal. Haar volgende thriller, In de knel, speelt zich ook in de agrarische sector.

Het verhaal

Noortje heeft een mooie baan in de marketing, op de Zuidas. Na het verbreken van de familiebanden en vertrek naar Amsterdam heeft zij haar leven weer op de rit. Ze heeft leuke collega's en een lieve vriend die Ferry heet. Tijdens een presentatie belt haar oma met een nare mededeling. Met opa gaat het heel slecht, of ze snel kan komen, voor het te laat is. Hier moet Noor even over nadenken. Toch vertrekt ze in het weekend naar de Achterhoek, naar het boerenbedrijf van haar ouders. Wat ze best spannend vind, wand het is alweer 6 jaar geleden dat ze vertrok.

Dat het spannend zal worden, dat staat zeker vast. Zodra ze op de boerderij aankomt is de sfeer zeer grimmig. Haar moeder zit niet echt op haar te wachten, haar vader is al een paar dagen vermist, de koeien moeten snel gemolken worden en het is een chaos. Noor wil biedt aan om te helpen. Daar is haar broer Robbie en ook oma erg blij mee. Dan verschijnen er 2 duistere figuren op het erf. Wat gebeurt hier?

In de knel, de 2e thriller van Heleen Smit, draait om Noor Aalberts en het boerenbedrijf van haar ouders. Na een spoedoproep gaat ze terug naar haar ouderlijk huis. Wat ze daar aantreft is een grote chaos. Het boek heeft 2 verhaallijnen. Het verhaal start in september 2018; de spanning is direct aanwezig als er iemand bezig is op het erf met een gruwelijk klusje. De toon is gezet. Er volgt een tijdsprongetje naar maart 2019, om meer over Noor te weten te komen.

Bijzondere en moordlustige karakters

Zo maken we ook kennis met haar broer Robbie, Haar moeder Wilma en opa en oma die ook op het erf wonen. De hoofdstukken wisselen tussen deze tijdsperiodes. De personages zijn zeer divers. Tijdens het lezen vraag je je als lezer geregeld af, waar Noor in terecht is gekomen. In een aflevering van ma Flodder, Mamas boos of zelfs Penoza?. Heleen Smit heeft deze karakters zeer mooi neergezet.

Op het verkeerde moment

Heleen Smit kennen we van haar thrillerdebuut "Op het verkeerde moment". Daar rijdt Sophie in een sneeuwstorm op een klein bosweggetje. Als er iets op de weg ligt, zit ze met een klein dilemma: zal ze stoppen ja of nee. Ook Noor komt op een verkeerd moment aan, op de boerderij. Tijdens haar bezoek staat ook zij voor een dilemma: blijft ze of gaat ze direct terug naar huis? Uiteindelijk heeft ze geen keuze, zo blijkt.

"Was dat soms wat er met je gebeurde als je je te lang in deze waanzin verbleef?"

Heleen Smit heeft een groot maatschappelijk thema verwerkt in een zeer spannend verhaal. Het heeft alles te maken met de agrarische sector. Een boerenbedrijf "in de knel", dat is mooi gedaan. Tevens heeft de auteur zo danige spanning toegevoegd, dat deze al snel onder je huid gaat zitten. Het gaat flink kriebelen. Met regelmaat zit je op het puntje van je stoel en vraag je je tevens af: hoe  loopt dit toch af?

Voordat we bij het einde zijn aangekomen, neemt Heleen Smit de lezer bij de neus door veel actie, bijtende spanning en meerdere plottwisten. Een zeer mooie toevoeging.

In de knel draait om Noor en haar familie op het boerenbedrijf die flink in de problemen zit. Komt er nog hulp? Wie is er te vertrouwen? Noor valt in de ene verbazing in de andere terecht.

Heleen Smit heeft hiermee een zeer beklemmend en meeslepend familiedrama neergezet. Een thriller vol dreiging en uitzichtloze momenten.