Boekenweek deel 1: Jaahh, de boekenweek 2022 is begonnen!

 


Jaa, eindelijk is het dan zover, de Boekenweek 2022 is begonnen. Het thema is: Eerste liefde. Dat is een mooi verlengde van Valentijnsdag. De liefde. 

Als eerste zag ik van de week Marieke Lucas Reijnenveld op de tv. Afgelopen donderdag was zij te gast bij Jinek en vertelde daar over haar eerste liefde. De liefde voor haar juf. 



Zodra Marike Lucas aan het woord is, hang ik al aan haar lippen. Ze kan alles zo mooi verwoorden. Over haar eerste liefde voor de juf, over deze school en het feit dat de school onlangs moest sluiten. Maar in die schoolzaten vleermuizen, en die zijn beschermd. Dus dat was een dingetje. Inmiddels zijn de vleermuizen er uit en had Marieke Lucas direct een mooi verhaal voor het Boekenweek-essay. De vleermuizen die op het boek sieren komen dus uit dit juf-verhaal. 



Dit mooie boekje is speciaal geschreven voor de Boekenweek en heeft een klein prijsje van eur 5,- Voor de liefhebbers een musthave. 




Het magazine MEZZA heeft een speciaal magazine uitgebracht voor de Boekenweek. In heerlijk roze tinten lees je leuke items en artikelen omtrent boeken. Met natuurlijk een lijst aan heerlijke boekentips.

Ilja Leonard Pfeiffer staat op een aantal pagina's centraal en schrijft "Ik weet niet of ik mijn verloofde verdien, maar zij verdient mij in elk geval wel"

Over Marieke Lucas zegt hij: 
"Ik vind Reijneveld een heel goede schrijver. De grimmigheid in zijn boeken is cool. een overeenkomst is dat we beide gedebuteerd zijn als dichter. We zijn eigenlijk altijd dichter, ook als we proza schrijven". Aldus Ilja in Mezza.

De auteur Ilja is de auteur van de Boekenweek en was eregast op het boekenbal.



Ilja werd vergezeld door Marieke Lucas Reijneveld die dus het Boekenweekessay schreef. Ilja schreef het Boekenweekgeschenk. Bart Moeyaert schreef het jaarlijkse gedicht. Ook het schrijversduo Nicci French waren van de partij.  

Samen met de andere genodigden vierden zij het Boekenfeest 2022. Het 87e boekenbal had als thema: De nacht is van de liefde. Wat mooi aansluit bij het thema van de Boekenweek: eerste liefde. 

Voor meer over het boekenbal, klik hier. 

Weet jij al wel boek jij zal gaan kiezen tijdens deze leuke Boekenweek? Laat het mij weten!


Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde
Birdy's Boeken


Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

De Camino - Anya Niewierra - De recensie

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.