Recensie: Charles den Tex - De Repair Club

Titel: De |Repair Club

Auteur: Charles den Tex

Uitgeverij: Harper Collins

Genre: Spanning/ Spionagethriller

Uitgave: 5 April 2022

Met dank aan Sjors, van uitgeverij Harper Collins, voor dit vooruitleesexemplaar.

Een paar weken geleden was er een online event met 3 auteurs: Jeroen Windmeijer, Charles den Tex en Marieke Damen. Alle drie toppers op het schrijfvlak. Nog niet eerder las ik iets van Charles den Tex. Zijn verhaal was interessant. Hij kon hier mooi over vertellen, over de Repair Club. Het genre "spionage"..tja, zou ik dat kunnen volgen? Met grote nieuwsgierigheid dook ik in het boek dat vandaag uitkomt. Kijk mee.

Over de auteur

Charles den Tex (Australië, 1952) studeerde fotografie en film in Londen, doceerde Engels in Parijs, en keerde in 1980 terug naar Nederland, waar hij zich vestigde als reclametekstschrijver en later als communicatie- en managementadviseur. Den Tex publiceerde 21 thrillers, waarvan er acht genomineerd werden voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste spannende boek. De Repair Club is zijn 22e boek.

De Repair Club

John Antink is ex-chef van de geheime dienst. Nu is hij met pensioen en runt hij samen met een paar vrienden een Repair Club, waar ze defecte apparaten herstellen. Op een dag staat er een man voor zijn neus met een kapotte typemachine, een pistool en een opdracht. Die opdracht brengt hem in één klap terug naar de tijd dat hij actief was als geheim agent in Oost-Duitsland. John beseft dat hij jaren geleden een fout heeft gemaakt, waardoor zijn zorgvuldig opgebouwde leven nu op instorten staat.

De Repair Club komt onmiddellijk in actie om ook deze fout te herstellen, maar die blijkt groter dan John ooit had kunnen denken.

De cover is best bijzonder te noemen. Bij het zien van het woord "thriller" denk je veelal aan een donkere en duistere voorkant van een boek. Wat schept mijn verbazing als ik deze cover zie. Deze heeft een lichte tint. Met twee afbeeldingen. Een grasveld is zichtbaar. Onderaan zie je een pistool liggen, met 2 patronen ernaast.

De titel is De Repair Club. Wat wordt er gerepareerd wat niet meer werkt? Of gaat dit verder dan dat. Wat wordt er rechtgezet in dit spannende boek. Gezien deze ondertitel?

Hoe herstel je de grootste fout van je leven?

De Repair Club is een groep vrienden, die elkaar al meer dan 25 jaar kennen. Twee keer per maand strijkt het clubje ergens neer. In een clubhuis, kerk of leegstaand pand. De mensen zien hen graag komen voor reparaties aan de defecte apparaten. Kapotte spullen zijn soms een reden, een aanleiding om te gaan vertellen wat zij meemaken of kwijt willen. Of soms nog meer. Dit gaat hoofdkarakter John dan ook heel goed af. In stilte werken en heel goed luisteren en observeren. Ook vroeger in het veld was hij daar een kei in.

Als er een bijzonder persoon rondloopt tijdens een dagje van de Repair Club, maakt het hart van John een sprongetje. Een man van Russische afkomst zet een oude typemachine voor hem neer. Dat merk van die machine zorgt ervoor dat hij zonder dat hij er erg in heeft direct het verleden wordt ingeflitst. Zo naar de jaren in Dresden. Als geheim agent. Nu zes jaar na zijn pensioen wordt de rust opnieuw verstoord. Zo lijkt het. Want wat wil die man van hem?

Meer dan een Repair Club

Gezien de vriendenclub meer is dan een repair-club alleen, moest ik direct denken aan de serie New tricks, op BBC First. Een groepje "oude knarren"/ oud gedienden, heropent Cold Cases. Het doet wat nostalgisch aan. De kennis uit de oude tijd komt hen goed van pas. Zo is het ook in deze spannende thriller van Charles den Tex. De Repair Club doet meer, veel meer. Zij ruimen op wat anderen laten liggen, ook losse eindjes.

De schrijfstijl die auteur Charles den Tex gebruikt is zeer fijn en vloeiend te noemen. De vertelperspectief is 3e persoon en zweeft tussen wel en niet alwetende verteller in. De hoofdstukken zijn soms erg kort en soms wat langer. Zo wisselt het af tussen hoofdkarakter John Antink, Vera zijn vrouw en Alisja Calder. Deze laatste persoon is nu de chef van de inlichtingendienst en heeft John nodig voor een dringende zaak. Zij kan zijn kennis die hij al die jaren heeft vergaard heel goed gebruiken. Er is iets niet pluis en de tijd dringt.

Het aantal personages wat voorkomt is best veel. De situaties komen afwisselend voorbij en je moet er wel bij blijven om het te kunnen volgen. Door de typemachine komt John in gedachte weer terug in Dresden, in de jaren 80. Door flashbacks is goed te volgen wat hij toen deed als geheim agent en waarom. Charles ten Dex schrijft hier uitgebreid over.

Al snel wordt duidelijk dat John Antinks zeker geen watje is. Hij observeert en blijft rustig. Ook nu hij met pensioen is gegaan. Wat ook mooi is om te lezen dat ook zijn vrouw Vera dat gewend is. Ook zij is een true tough cookie. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld, al heeft zij weinig weet van wat hij nu precies doet. Zelfs nu het leven van haar echtgenoot weer overhoop wordt gegooid.

Dit spannende spionageverhaal heeft mij positief verrast. Charles neemt de lezer mee in de spionagewereld van de jaren 80 in Dresden. Tevens gebeurt er iets in het "nu". De Repair Club, bestaande uit 4 pensionado's, krijgt het daar erg druk mee. Ook chef Calder heeft zo haar wensenpakket. Deze 3 verhaallijnen vormen het boek. Stap voor stap duiken we verder het verhaal in, de spanning in. En ook zien we de gevaren die op de loer liggen.

Waardering  4 sterren

Mooi boek, 3 verhaallijnen en veel personages die voorbij komen. Er gebeurt veel, Soms iets teveel om te kunnen volgen. Af en toe struikel  ik over de namen. Voor liefhebbers van spionage is dit om te smullen.

Originaliteit: 5, zeer origineel bedacht. Spanning: 4, sluipende spanning. Goede opbouw. Maar niet erg hoge spanning. Personages: 4. goed onderbouwt, zeker de hoofdpersoon. De rest is wel wat veel. Plot: 4. Mooi bedacht. Er is veel aan informatie over de geheime dienst, Oost-Europa, spionage en nog veel meer. Dus je moet goed je aandacht erbij houden.

Ik heb genoten van dit boek en kan het zeker aanraden.